Til første og andre ledd
Utleiebygninger må være tilpasset den typen aktiviteter det skal være mulig å leie lokalene ut til. Utleiere av arbeidslokaler har ansvar for å leie ut egnede lokaler, jf. § 1-3, tredje ledd.
«Tilfredsstillende velferdsmessig standard» legger til grunn et helhetsperspektiv i vurderingen av arbeidslokaler og atkomst til lokaler. En slik målestokk vil skjerpe kravene også til eksisterende lokaler i takt med teknologisk og sosial utvikling i samfunnet.
Bestemmelsene i kapitlet for øvrig presiserer og utfyller formuleringen «tilfredsstillende velferdsmessig standard».
Arbeidslokalenes utforming og innredning har betydning for trivsel og samarbeid. Lokalene må ivareta behov for at
- man kan arbeide rasjonelt og effektivt, på egenhånd og i samvirke med andre
- ingen isoleres
- det er mulighet til fortrolige samtaler
- det er mulighet til å skjerme seg for konsentrasjon eller hvile
- lokalene har en standard på det nivået som er vanlig ellers i samfunnet
- standarden ikke er så varierende at det åpenbart kan virke krenkende for enkelte
Det vises også til forskrift om administrative ordninger kapittel 12 «Arbeidstilsynets samtykke ved oppføring av bygning mv. etter arbeidsmiljølovens § 18-9». Bygningen eller lokalene må også være godkjente til aktuell bruk etter planog bygningsloven.
Atkomst til lokaler og arbeidsplasser må være dimensjonert og tilrettelagt slik at også frakt av varer, materiell osv. kan gjøres uten at arbeidstakere blir utsatt for fare eller uheldige fysiske belastninger. Det må være atkomst for alle uansett funksjonsevne. Det er som regel nødvendig med heis for frakt mellom etasjer og for tilgjengelighet for yrkeshemmede osv. Se § 2-4 og § 2-18 med kommentarer.
Ved etablering av nye arbeidsplasser og/eller arbeidslokaler vil Arbeidstilsynet normalt stille krav om heis mellom alle etasjer.
Om utførelse av trapper, se byggteknisk forskrift (TEK 17) § 8-9 med veiledning til plan- og bygningsloven.
Hver arbeidsplass bør ha et gulvareal på minst 6 m2. Dette gjelder både enkeltkontor, felleskontor og kontorlandskap. Arealer for atkomst og for fellesfunksjoner kommer i tillegg. Det er alltid nødvendig å vurdere om arbeidsoppgavene kan utføres innenfor det gitte arealet uten at arbeidstakeren blir utsatt for helsefarlig belastning eller fare. Se forskrift om utførelse av arbeid kapittel 23 «Risikovurdering, opplæring og informasjon ved manuelt arbeid».
Til tredje ledd
Ved plassering og oppstilling av maskiner og arbeidsutstyr må det alltid gjøres kartlegging og risikovurdering av fare som kan oppstå i forbindelse med bruk, kontroll og vedlikehold. Det må tas hensyn til
- transportveier og transportanlegg
- atkomst til arbeidsutstyr
- tilstrekkelig plass rundt arbeidsutstyr for sikker betjening og vedlikehold
- betjeningsplass med god belysning
Det er vanskelig å angi generelle mål for plassbehovet. I mange tilfeller vil det være tilfredsstillende med følgende avstander:
- mellom to maskiner minst 1,1 m og mellom maskin til vegg, søyler osv. minst 0,7 m
- mellom betjeningsplass og transportvei minst 1,2 m
- mellom bevegelig del og nærmeste bygningsdel minst 0,6 m
Det må være avskjerming dersom avstandene ikke kan oppnås og bevegelige deler innebærer fare for skade.
Rørledninger og elektriske kabler til tekniske innretninger og liknende plasseres i gulv, i tak eller så høyt at det er fri passasje under, minst 2,4 m.
Til sjette ledd
Hensikten med bestemmelsen er å sikre at arbeidsplassens utforming bidrar til å forebygge volds- og trusselsituasjoner og for å minimere konsekvensene dersom slike situasjoner oppstår. Forskrift om utførelse av arbeid § 23 A-1 stiller krav til kartlegging og risikovurdering av fare for å bli utsatt for vold og trussel om vold.