Atskilte garderober er hovedregelen. Behov og den enkeltes integritet må legges til grunn for vurderingen. Selv i små virksomheter må atskilte garderober vurderes ut fra arbeidets art og behovet for å skifte til eller fra arbeidstøy. Tilrettelegging for fysisk aktivitet blant arbeidstakerne, for eksempel å sykle til og fra jobb, bør også tas med i vurderingen av behovet for garderober.
I større virksomheter med aktiviteter som ikke krever atskilte skap eller omkledning til arbeidstøy, vurderes arealbehovet blant annet ut fra samtidighet i bruk.
Garderobe bør ligge i tilknytning til vaskerom eller være kombinert med vaskerom. Garderobe bør ikke ha innsyn. Dette betyr normalt at garderoben må etableres i et eget rom.
For at arbeidstakerne skal ha tilstrekkelig plass til tøy, må garderoben innredes med garderobehyller, avlukker, garderobeskap eller liknende.
Er arbeidsplass og garderobe i atskilte bygg, bør arbeidstakeren kunne henge yttertøy i rom, gang eller liknende i tilknytning til arbeidsplassen på steder som er fri for støv og lukt som kan sette seg i tøyet.
Arbeidstakere som er utsatt for skitt eller støv i arbeidet, må ha atskilte skap for privat tøy og arbeidstøy.
Arbeidstakere som arbeider med eller kan være eksponert for stoffer som
- er helsefarlige,
- er kreftfremkallende eller mutagene,
- kan medføre smittefare,
- avsetter lukt i tøy og liknende,
må ha garderobe for privat tøy og garderobe for arbeidstøy og vaskerom med dusj i hensiktsmessig tilknytning til garderobene. Avsug direkte fra skap for oppbevaring av arbeidstøy bør vurderes for å redusere lukt i garderoben. Trygg oppbevaring av personlig verneutstyr som kan være forurenset, må vurderes spesielt.
Ved mindre avløpsanlegg der arbeidstakeren vanligvis oppholder seg i korte perioder for tilsyn og vedlikehold, må det normalt være adskilte garderobeskap for gangtøy og overtrekkstøy og håndvask med varmt og kaldt vann. Se også § 8-2 «Hygiene og rengjøring».
Det vises også til SINTEF Byggforsk byggdetaljblad 379.205 «Garderober for ansatte og publikum».