Risikovurdering

Alle virksomheter har forhold som kan føre til skader eller helseplager hos arbeidstakerne. For å sikre at ingen blir skadet eller syke av jobben, skal alle disse forholdene kartlegges, forebygges og følges opp.

Hva er risikovurdering?

Risikovurdering omfatter

  • en systematisk kartlegging og vurdering av alle forhold i arbeidet som kan føre til personskader, helseplager eller sykdom
  • et systematisk arbeid med å identifisere og vurdere effekten av tiltak som kan redusere risikoen ved disse forholdene

Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, Arbeidsmiljøloven § 3-1 (2) c

Krav til innholdet i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, internkontrollforskriften § 5

Tilpass risikovurderingen til formålet og virksomheten

Risikovurdering kan gjøres på ulike måter. Det finnes ikke én bestemt risikovurderingsmetode som passer til alle typer arbeid, risikoforhold eller virksomheter.

Metodevalget må bygge på

  • formålet med risikovurderingen
  • hva som skal risikovurderes
  • hvor detaljert risikovurderingen skal være

I tillegg må dere tilpasse framgangsmåten, omfanget og innholdet i risikovurderingen til virksomheten deres.

Dere kan for eksempel starte med en overordnet risikovurdering, og deretter gjøre mer detaljerte og spesifikke risikovurderinger av bestemte arbeidsprosesser og -oppgaver, arbeidssteder, arbeidsmiljøområder osv. Hva dere risikovurderer og hvordan dere gjør det, må være basert på krav i regelverk og de behovene dere har.

Dokumenter risikovurderingen

Kartleggingen av farer og problemer, vurdering av risiko, planer og tiltak skal

  • være skriftlig og oppdatert
  • dokumenteres i form og omfang som er nødvendig på bakgrunn av typen og størrelsen på virksomheten, arbeidsoppgavene og forholdene
  • være en del av det systematiske arbeidet med helse, miljø og sikkerhet

Bedriftshelsetjeneste eller andre fagkyndige har ofte egnede oppsett, maler eller verktøy for dokumentasjon av kartlegging, risikovurdering og handlingsplan. Arbeidstilsynet stiller ikke krav om bruk av en bestemt mal, det er innholdet i dokumentasjonen som er avgjørende.

Ta kontakt med en bedriftshelsetjeneste eller andre fagkyndige dersom dere er i tvil om hva som er godt nok når det gjelder dokumentering av risikovurdering.

Hvem skal delta i arbeidet med risikovurderingen?

Hva skal risikovurderes?

Alle farer og problemer i arbeidsmiljøet som kan medføre skader, helseplager eller sykdom nå eller i framtiden, skal risikovurderes.

Hvordan risikovurderingen skal gjennomføres, og hvor detaljert og inngående risikovurderingen må være, bestemmes blant annet ut fra

  • virksomhetenes art og størrelse
  • hvilken type arbeid som utføres og forhold i virksomheten
  • regelverk som er knyttet til deres arbeidsmiljø

Alle arbeidsmiljøområder skal risikovurderes

Arbeidsmiljøet kan deles inn i seks arbeidsmiljøområder. Flere av områdene

  • har lovbestemte tilleggskrav som viser hva som skal risikovurderes
  • stiller krav til fagkompetanse for å gjøre en god risikovurdering

Innenfor hvert arbeidsmiljøområde finnes det mange ulike faktorer som kan føre til økt risiko for skader, helseplager eller sykdom.

Hvilke faktorer som er relevante, vil variere fra virksomhet til virksomhet.

Risikovurderingsprosessen

Illustrasjon som viser risikovurderingsprosessen som en kontinuerlig, sirkulær prosess som består av kartlegging, vurdering av sannsynlighet, konsekvens og risiko, iverksetting av tiltak og evaluering. Etter evalueringen fortsetter den med ny kartlegging og så videre.

Kartlegg

Risikovurderingen skal baseres på en kartlegging av farer og problemer som kan oppstå i forbindelse med arbeidet.

Gjennom kartleggingen bør dere blant annet få oversikt over

  • hvilke arbeidsprosesser dere har, hva slags arbeidsoppgaver som skal utføres og hvem de skal utføres av
  • hvilke ulykkes- og helsefarer som kan være forbundet med arbeidet
  • hvilke problemer og uønskede hendelser eller tilstander farene kan føre til

Målet med kartleggingen er å danne et underlag for resten av risikovurderingsprosessen og at dere skal kjenne til hvilke farer og problemer som kan oppstå i arbeidsmiljøet deres. Bruk også dokumentasjon og erfaringer fra tidligere uønskede hendelser og avvik, vernerunder, arbeidsmiljøundersøkelser og lignende i kartleggingen.

Husk at det ikke bare er akutte hendelser som skal vurderes. Ta også med andre problemer eller uønskede eksponeringer som kan medføre skade, helseplager og sykdom på lengre sikt.

Dette kan være med i kartleggingen

Det kan være ulike utgangspunkt for kartleggingen. Under har vi listet opp forslag til spørsmål dere kan ta utgangspunkt i. Dere kan også bruke oversikten over kjente faktorer nedenfor for å avdekke mulige farer og problemer knyttet til arbeidet hos dere.

Involver personer med fagkompetanse dersom dere er usikre på hvordan dere skal kartlegge og risikovurdere farer og problemer på arbeidsplassen. Dersom dere har krav om bedriftshelsetjeneste, skal bedriftshelsetjenesten bistå med kartlegging og risikovurdering.

Dette kan dokumentasjonen av kartleggingen inneholde:

Vurder sannsynlighet, konsekvens og risiko

Når dere skal vurdere risikoen på bakgrunn av farene og problemene dere har kartlagt kan det være hensiktsmessig

  • å vurdere sannsynligheten for at den uønskede hendelsen/tilstanden inntreffer på arbeidsplassen
  • å beskrive og vurdere konsekvensen den uønskede hendelsen/tilstanden kan ha for arbeidstakernes helse (helseplager, sykdommer eller skader)
  • å se sannsynlighet og konsekvens i sammenheng, samt å ta høyde for usikkerhet eller svakheter ved kartleggingen

Før dere vurderer sannsynlighet, konsekvens og risiko, bør dere definere hva som er akseptabel og uakseptabel risiko for dere.

Se det gjerne i sammenheng med virksomhetens fastsatte mål for helse, miljø og sikkerhet.

Enkelte typer eksponeringer, som for eksempel støy, vibrasjoner, stråling og kjemikalier, har konkrete tiltaks- og grenseverdier i forskrift.

Vurder sannsynlighet

Vurder sannsynligheten for at problemet eller den uønskede hendelsen inntreffer. Én måte å gjøre dette på er å anslå hvor ofte hendelsen kan inntreffe, altså en forventet hyppighet eller frekvens.

Sannsynlighet, eller hvor ofte et problem eller uønsket hendelse kan skje, kan beskrives kvalitativt eller kategoriseres på ulike måter. Dere bør definere kategorier som passer for deres virksomhet og arbeidsplass.

Beskriv og vurder konsekvensene

Beskriv og vurder konsekvensene av de uønskede hendelsene dere har identifisert.

I denne sammenhengen mener vi kun konsekvenser som påvirker arbeidstakernes helse og sikkerhet, det vil si helseplager, sykdommer eller skader.

Se kartlegging, sannsynlighet og konsekvens i sammenheng og vurder risikoen

Risiko kan ses på som en kombinasjon av sannsynlighet og konsekvens. Det vil si en kombinasjon av sannsynligheten for at en uønsket hendelse inntreffer og konsekvensen dette har for arbeidstakernes liv og helse.

Ta også hensyn til eventuelle svakheter eller usikkerheter i kartleggingen.

Mulige kategorier for risiko kan være

  • høy
  • middels
  • lav

Dere bør vurdere hvor mange kategorier som er hensiktsmessig for dere, og hva dere legger i kategoriene.

Dette kan dokumentasjonen av sannsynlighet, konsekvens og risiko inneholde:

Planlegg og iverksett tiltak

Planlegg og iverksett tiltak for å redusere risiko.

Lag en handlingsplan med tiltak

Tiltakene dere har identifisert skal dokumenteres, f.eks. i en handlingsplan. Dette er viktig for å få oversikt og hjelp til å følge opp tiltakene. Det å gjennomføre tiltakene i handlingsplanen er avgjørende for det systematiske HMS-arbeidet. 

Et viktig moment i handlingsplanen er å prioritere de ulike tiltakene. Prioriter tiltak som kan

  • forhindre og begrense problemer eller hendelser med høy risiko
  • forhindre at hendelsen eller problemet oppstår (sannsynlighetsreduserende tiltak) 

Dette kan handlingsplanen inneholde:

Evaluer tiltakene og gjenta prosessen

Husk at risikovurderingen er en kontinuerlig prosess som ikke er gjort én gang for alle.

Det kan være flere grunner til å gå gjennom prosessen på nytt og oppdatere hele eller deler av risikovurderingen: