I tillegg til den skriftlige arbeidsavtalen etter arbeidsmiljøloven § 14-5 og § 14-6 skal det inngås skriftlig avtale om hjemmearbeidet som minst omfatter:
-omfanget av hjemmearbeidet
-arbeidstid for hjemmearbeidet
-eventuelle bestemmelser om når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
-dersom avtalen er midlertidig; forventet varighet
-eventuelle bestemmelser om retten til å endre eller si opp avtalen om hjemmearbeid, frister for slik oppsigelse mv.
-eventuelle bestemmelser om prøvetid for hjemmearbeidsordningen
-eiendomsrett, drift og vedlikehold av utstyr
-eventuelle bestemmelser om saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av dokumenter.
Endringer i hjemmearbeidsforholdet skal gjenspeiles i avtalen.Der hjemmearbeid skyldes pålegg eller anbefalinger fra myndighetene, kan det i stedet for skriftlig avtale gis skriftlig informasjon til arbeidstakerne om det som følger av første ledd. Arbeidsgiver skal drøfte informasjonen med de tillitsvalgte før den gis.Endret ved forskrifter 20 des 2007 nr. 1673 (i kraft 1 jan 2008), 18 mars 2022 nr. 409 (i kraft 1 juli 2022).