Slik bør arbeidsgiver håndtere varsling

Arbeidsgiver skal følge opp både den som varsler og selve varselet. I arbeidsmiljøloven kalles dette «arbeidsgivers aktivitetsplikt».

Hva innebærer håndtering av varsling?

Håndtering av varsling innebærer at arbeidsgiver på den ene siden undersøker, saksbehandler og får slutt på det kritikkverdige forholdet, og på den andre siden ivaretar den som varsler og andre involverte.

Dette er to parallelle prosesser som må følges opp samtidig.

Hvordan håndtere varsling?

Er du arbeidsgiver, og kjenner du til arbeidsgivers aktivitetsplikt og omsorgsplikt ved varsling?

Filmen gir deg oversikt over arbeidsgivers plikter i en varslingssak. I filmen blir du også kjent med prinsippene for god saksbehandling, og hva dette betyr i praksis.

Vil du lære mer om varsling? Se alle opplæringsfilmene våre.

Prinsipper for saksbehandlingen

Konfidensialitet, habilitet og kontradiksjon er grunnleggende prinsipper for hvordan arbeidsgiver bør håndtere varsling.

Arbeidsmiljøloven og personvernreglene

Et sentralt spørsmål er om en som det blir varslet om, har rett til å få informasjon om hvem som varslet, det vil si navnet på den som er varsleren.

Personvernet står sterkt

Både arbeidstaker som varsler internt, og den personen som er omtalt i varselet (den omvarslede), kan ha rettigheter etter personvernreglene. Det avgjørende er om varselet inneholder personopplysninger om disse.

Spørsmålet om den omvarslede har rett til informasjon om varslerens identitet, er per i dag ikke særskilt regulert verken i arbeidsmiljøloven eller personvernlovgivningen. Personvernregelverket indikerer at dette er informasjon som omvarslede i utgangspunktet har krav på, men at arbeidsgiver kan holde tilbake opplysninger om varslerens identitet når et av unntakene fra retten til informasjon og innsyn slår inn. Både personvernforordninga (GDPR) og personopplysningslova er generelle regelverk, som ikke tar innover seg de hensynene som gjør seg særlig gjeldende i varslingssaker i arbeidslivet.

Les mer om varsling og personopplysninger (datatilsynet.no)

Arbeidsgiver skal forebygge gjengjeldelse 

Selve fundamentet i varslingsreglene i arbeidsmiljøloven er vernet mot gjengjeldelse for den som varsler om kritikkverdige forhold på egen arbeidsplass. Arbeidsmiljøloven sier at arbeidsgiver, dersom det er nødvendig, skal sørge for tiltak som er egnet til å forebygge gjengjeldelse. Som del av denne vurderingen bør arbeidsgiver vurdere om det er grunnlag for å holde varslerens navn skjult.

Identiteten til varsleren vil i noen tilfeller kunne unntas der hvor den andre parten vil kunne imøtegå opplysningene uten at varslerens identitet gjøres kjent.

Enkle og komplekse varsel

I Norge har vi lav terskel for hva som regnes som varsling om kritikkverdige forhold. Det vil si at det kritikkverdige forholdet ikke trenger å være veldig alvorlig før det regnes som et varsel. Dermed kan en virksomhet få relativt mange ytringer som rettslig sett anses som varsling, men der forholdet det varsles om, raskt kan rettes opp av arbeidsgiver.

Stegene i en varslingssak

Bilde som viser stegene i en varslingssak

Stegene viser hva arbeidsgiver bør eller må vurdere og ta hensyn til i en varslingssak. Framgangsmåten gjelder varsel som ikke enkelt lar seg rette opp av arbeidsgiver.

Dere kan få veiledning

Ønsker dere veiledning om hvordan dere kan håndtere og følge opp varsling?

Dere kan alltid kontakte Arbeidstilsynet på telefon 73 19 97 00.

Les mer om varsling