Verneombud

Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så de kan samarbeide om å skape en trygg arbeidsplass gjennom helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS). Verneombudet har mulighet til å stanse arbeidet ved umiddelbar fare for liv og helse.

Nye regler for hvilke virksomheter som skal ha verneombud trådte i kraft 1. januar 2024.

Hvorfor har vi verneombud?

Hvem skal verneombudet representere?

Hva er verneombudets oppgaver?

Hvem skal ha verneombud?

Verneombudet har rett til å stanse farlig arbeid

Valg av verneombud

Opplæring av verneombud

Hovedverneombudet

Arbeidstilsynets rolle

Arbeidstilsynet veileder i regelverket om verneombudets oppgaver og rolle. I tillegg kan Arbeidstilsynet og føre tilsyn med at virksomheter følger loven på dette området. Under tilsyn skal Arbeidstilsynet alltid be om at verneombudet skal delta. 

Endringer i regelverket om verneombud fra 1. januar 2024

Fra 1. januar 2024 trådte disse endringene i arbeidsmiljøloven om verneombud i kraft:

  • Virksomheter med fem eller flere arbeidstakere skal ha minst ett verneombud, men dersom det er færre enn fem arbeidstakere, så kan det avtales en annen ordning (endret § 6-1. 1.).
  • Verneombudets oppgaver omfatter også innleide arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere som utfører arbeid i nær tilknytning til virksomheten (§6-2. 1. har fått tilføyelse).
  • Det er stadfestet at verneombudets oppgaver også omfatter arbeidstakernes psykososiale miljø (§6-2. 2. har fått ny bokstav f).