Arbeid i høyden

Fall i forbindelse med arbeid i høyden er en av de vanligste årsakene til skader og dødsfall på norske arbeidsplasser. Derfor er det viktig at du som arbeidsgiver legger til rette for at arbeidstakerne kan utføre sine arbeidsoppgaver på en sikker måte.

Det er arbeidsgiver som har ansvaret for å planlegge og følge opp arbeid i høyden. Det betyr at arbeidsgiver skal sørge for å

  • kartlegge og planlegge arbeidsoppgavene og vurdere om det er forhold i arbeidet som kan være risikofylt og føre til skader
  • gjøre tiltak som ivaretar sikkerheten til arbeidstakerne og reduserer risikoen for skader
  • vurdere om noen av arbeidsoppgavene kan gjøres fra bakken istedenfor i høyden
  • bruke vernetiltak som stillas, trappetårn, rekkverk og lift (personløfter) hvis dere likevel må utføre arbeid i høyden

Hva er arbeid i høyden?

Arbeidsgivers ansvar

Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidet er godt planlagt og organisert, risikovurdert, ledet og utført av kompetent personell med riktig opplæring.

Byggherrens ansvar

Selv om arbeidsgiver er ansvarlig for arbeidstakerne, skal også ansvarlig byggherre sørge for å planlegge og tilrettelegge for fullt forsvarlig arbeid i høyden.

Les om byggherrens plikter i byggherreforskriften

Hvordan forebygge fallulykker?

Et trygt og forsvarlig arbeidsmiljø avhenger av at arbeidstakere og arbeidsgivere samarbeider om å finne gode løsninger. Arbeidstakernes synspunkter og innspill skal høres og vurderes nøye, før arbeidsgiver tar en endelig beslutning.

Krav i lover og forskrifter

Hvorfor skjer fallulykker?

Det kan være flere faktorer som fører til at en arbeidsulykke inntreffer, og årsaksbildet kan være sammensatt og komplekst.

I mange av ulykkene er det imidlertid en del direkte og bakenforliggende årsaker som går igjen.

Mer informasjon

Les mer om markedskontroll av blant annet stiger og stillaser

Les mer om personlig verneutstyr (PVU)

Mer informasjon om arbeid i høyden:

Bruk av personløfter (lift)

Montering og bruk av stillas

Unntaksvise personløft