§ 2-1. Krav om stoffkartotek

Arbeidsgiver skal opprette stoffkartotek for de farlige kjemikaliene som kan medføre helsefare, deriblant de som dannes under prosesser i virksomheten. Stoffkartoteket skal opprettes før de farlige kjemikaliene dannes, fremstilles, pakkes, brukes eller oppbevares i virksomheten.
Stoffkartoteket skal for de tre gruppene som nevnes nedenfor, inneholde følgende informasjon:
Gruppe 1) For kjemikalier som omfattes av artikkel 31 og vedlegg II i forordning om REACH, skal det foreligge et sikkerhetsdatablad med eventuelle vedlegg iht. forskrift 30. mai 2008 nr. 516 om registrering, vurdering, godkjenning og begrensing av kjemikalier (REACH-forskriften).
Gruppe 2) For farlige kjemikalier som ikke omfattes av gruppe 1 og 3, skal det foreligge et informasjonsblad som minst skal inneholde følgende opplysninger:
  1. a.
    navn,
  2. b.
    sammensetning,
  3. c.
    opplysninger om leverandør,
  4. d.
    fysikalske, kjemiske og helseskadelige egenskaper,
  5. e.
    toksikologiske data,
  6. f.
    risikomomenter,
  7. g.
    forebyggende vernetiltak og
  8. h.
    førstehjelpsbehandling.
Gruppe 3) For helsefarlig biologisk materiale skal det utarbeides informasjonsblad som minst skal inneholde følgende opplysninger:
  1. a.
    navn,
  2. b.
    opplysninger om leverandør,
  3. c.
    helseskadelige egenskaper/toksikologiske data,
  4. d.
    opplysninger om smittefare,
  5. e.
    risikomomenter,
  6. f.
    forebyggende vernetiltak og
  7. g.
    førstehjelpsbehandling.
Dersom det ikke er relevant eller teknisk mulig å gi en eller flere av de opplysningene som kreves etter denne bestemmelsen, skal begrunnelsen fremgå av opplysningene i stoffkartoteket.