Minstelønn til varebilbransjen

Publisert 31.10.2024 - Lesetid: 2 min

Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det vedtok Tariffnemda denne uken. Arbeidstilsynet ønsker utvidelsen av minstelønn til også å gjelde varebilbransjen, velkommen.

Bilde av en varebil fra siden.

VIKTIG ENDRING: Fra neste sommer innføres minstelønn for varebilbransjen. FOTO: Arbeidstilsynet.

– Dette er et tiltak som vi mener vil redusere risikoen for utnyttelse av sårbare arbeidstakere, og ikke minst gi oss flere og bedre muligheter til å undersøke lønns- og arbeidsvilkår i bransjen, sier avdelingsdirektør i Arbeidstilsynet, Torgeir Moholt.

Sårbarheter i bransjen

Varebilbransjen er en lite regulert bransje med mange små aktører. Bransjen kjennetegnes av lave etableringskostnader, høyt arbeidspress, få krav til kompetanse, stor forekomst av enkeltpersonforetak og mange utenlandske arbeidstakere. Alt dette er med på å øke risikoen for arbeidslivskriminalitet og useriøsitet, og det bidrar til utnyttelse av sårbare arbeidstakere.  

Flere ledd mellom oppdragsgivere som bestiller transporttjenesten og de som til slutt utfører oppdraget gjør det krevende for oppdragsgivere å følge med på lønns- og arbeidsvilkårene til sjåførene, og de har heller ikke hatt et ansvar for å påse at underleverandører i kjeden har ivaretatt lønns- og arbeidsvilkår frem til nå.

Tungtransport allerede allmenngjort

Deler av transportbransjen er allerede allmenngjort, og har dermed et minstelønnskrav. Så langt har dette vært et krav for kjøretøy over 3,5 tonn, som vi ofte kaller for tungtransport.

Når tariffnemda nå vedtar krav om minstelønn, eller såkalt allmenngjøring, også for kjøretøy fra og med 2,5 tonn, så betyr det at varebilsjåfører skal betales minimum 222 kroner per time. Dette bidrar til at disse arbeidstakerne får et mer anstendig lønnsnivå som også vil bidra til å motvirke det lønnspresset som følger av at det er mange utenlandske arbeidstakere i bransjen.

Fortsetter kontroller

– Vi er veldig fornøyde med at det innføres flere tiltak, regelverksendringer og krav som sikrer arbeidstakerne, men vi kommer til å fortsette å gjennomføre kontroller med bransjen for å bidra til å sørge for at ansatte har de lønns- og arbeidsvilkårene de har krav på, sier Moholt.  

– Det har skjedd mye innen regulering og regelverk for varebilbransjen de siste årene, understøttet av det våre inspektører har avdekket gjennom kontroller og tilsyn. Blant annet er det foreslått innføring av HMS-kort. Minstelønn er nok et viktig skritt i riktig retning.

Les hele vedtaket fra Tariffnemda her. 

Les mer

Her finner du mer informasjon om nemdene.