Register over eksponerte arbeidstakere

Arbeidsgiver skal føre register over arbeidstakere som blir utsatt for visse helseskadelige forhold. Bedriftshelsetjenesten kan bistå arbeidsgiver i vurderingen av hvilke arbeidstakere som skal være registrert.

Hvorfor er det krav om register?

Krav om register gjelder spesielt der det kan gå lang tid fra den ansatte er utsatt for det skadelige forholdet og til sykdom eller skade viser seg.

Formålet med registeret er at

Registeret kan også bli brukt senere i forbindelse med kartlegginger og risikovurderinger der arbeidsgiver ønsker å sette inn tiltak mot eksponering og smitte.

Hvilke områder har krav om register?

Det er krav om registrering av eksponerte arbeidstakere på følgende områder:

  • Register over arbeidstakere som er eller kan bli eksponert for kreftfremkallende, mutagene eller forplantningsskadelige kjemikalier klassifisert som Carc 1A, Carc 1B, Mut 1A, Mut 1B, Repr 1A eller Repr 1B. 
  • Register over arbeidstakere som er eller kan bli eksponert for stoffer, stoffblandinger eller prosesser i følgende liste:  
    • arbeid som innebærer fremstilling av auramin 
    • arbeid som innebærer eksponering for polysykliske aromatiske hydrokarboner (PAH) som forekommer i sot, tjære eller bek 
    • arbeid som innebærer eksponering for støv, røyk eller tåke som utvikles under røsting og elektrolytisk raffinering av nikkelråstein 
    • arbeid som innebærer fremstilling av 2-propanol ved sterkt sur prosess 
    • arbeid som medfører eksponering for støv fra harde tresorter
  • Register over arbeidstakere utsatt for bly eller blyforbindelser
  • Register over arbeidstakere som har vært eller kan bli utsatt for støv med asbestfiber
  • Register over arbeidstakere eksponert for biologiske faktorer i smitterisikogruppe 3 eller 4, eller med anmerkning D
  • Register over arbeidstakere utsatt for ioniserende stråling
  • Register over arbeidstakere utsatt for helsefarlige stoffer ved bergarbeid

Alle arbeidstakere som er, har vært eller kan bli eksponert for disse faktorene skal føres i et register.

Hva skal registeret inneholde?

Kravet til opplysninger varierer noe fra området til område, men som oftest skal registeret inneholde:

  • Navn og fødselsnummer
  • Stilling, type arbeid, eventuelt dato for ansettelse og oppsigelse eller fratreden
  • Arbeidssted
  • Eksponering, inklusive eventuelle ulykker og uhell (type, nivå, tidspunkt og varighet)
  • Eventuelt tid for helseundersøkelse og navn på lege (krav i forbindelse med arbeid med asbest)

Registeret skal ikke inneholde opplysninger av personlig art, som helseopplysninger og lignende.

For detaljert informasjon om hva registeret skal inneholde se forskrift om utførelse av arbeid, kap. 31. 

Registrering av nivå, hyppighet og varighet av eksponering

Ved registrering av nivå, hyppighet og varighet av eksponering er det viktig å bruke informasjonen som allerede er innhentet i arbeidet med kartlegging og risikovurdering. 

Hvordan vurdere hvilke arbeidstakere som skal føres i register?

Arbeidsgiver skal dokumentere at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Dette innebærer at arbeidsgiver må sørge for at det gjøres en kartlegging og risikovurdering av farer i arbeidsmiljøet.

Eksempler på eksponering og registrering

Hvor ofte må registeret oppdateres?

Registeret bør gjennomgås hver gang det gjøres en ny kartlegging og risikovurdering, for å sikre at alle eksponerte arbeidstakere er inkludert, for å ta høyde for endringer i eksponeringsbilde og andre relevante forhold, som endringer i regelverk og grenseverdier. Dette bør skje årlig eller oftere dersom det skjer endringer på arbeidsplassen som kan påvirke eksponeringsbilde. Husk å registrere nyansatte arbeidstakere.

Tilgang til registeret

Registeret skal være tilgjengelig for:

  • Arbeidstilsynet
  • bedriftshelsetjenesten
  • verneombud
  • arbeidsmiljøutvalg
  • andre personer i virksomheten med HMS-oppgaver

Den enkelte arbeidstaker skal vite om han eller hun er oppført i registeret, og skal ha adgang til egne opplysninger. Opplysninger som gjelder alle (kollektive opplysninger hvor den enkelte arbeidstaker ikke kan identifiseres) skal gjøres kjent for arbeidstakerne.

Oppbevaring av registeret

Registeret skal som oftest oppbevares i minst 40 eller 60 år, men merk at kravet varierer fra område til område som er nevnt over. Ved for eksempel arbeid med biologiske faktorer skal registeret oppbevares i 10 eller 40 år avhengig av hvilken type eksponering det er. Se lenke til regelverket nedenfor for nærmere opplysninger om oppbevaring av registeret for de ulike områdene. 

Helsejournalen som arbeidstaker har på grunn av at han eller hun er utsatt for de skadelige forholdene, bør oppbevares like lenge som registeret.

I hele arbeidstakerens levetid skal det være mulig å finne fram til om vedkommende har vært eksponert – spesielt ved risiko for kreft.

Registeret skal ikke ødelegges uten tillatelse fra Arbeidstilsynet. Dersom virksomheten opphører, skal registeret overføres til, eller stilles til rådighet for Arbeidstilsynet. Dette varierer også noe for hvert område som er nevnt over.

SARS-CoV-2 og register

Arbeidsgivere skal føre register over arbeidstakere som enten

  • ble covid-19-syke og hvor det er sannsynlig at ble skjedde under utførelse av arbeid
  • arbeider med personer som er covid-19-syke

Register over skader og sykdom

Arbeidsgiver skal også registrere alle personskader som oppstår under arbeid. Det samme gjelder sykdom som det er grunn til å anta skyldes arbeidet eller forhold på arbeidsplassen.

Les mer om å registrere skader og sykdom