Medvirkning

Godt arbeidsmiljøarbeid avhenger av at arbeidstakerne og arbeidsgiverne samarbeider om å finne gode løsninger. Medvirkning innebærer at arbeidstakernes synspunkter og innspill skal høres og vurderes nøye, før arbeidsgiver tar en endelig beslutning. 

Arbeidstakerne har både en rett og en plikt til å medvirke. Medvirkning er derfor et sentralt virkemiddel for å oppfylle arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Arbeidsmiljøloven legger stor vekt på medvirkning i mange av sine bestemmelser.

Arbeidsgivers plikt til å sørge for medvirkning

Hva er medvirkning?

Hvorfor er medvirkning viktig?

Selv om virksomhetene kan ha lagt til rette for medvirkning, betyr det ikke alltid at medvirkningen skjer slik lov og forskrift forutsetter. I noen tilfeller blir medvirkningen en overflatisk papirøvelse for å tilfredsstille lovens krav og/eller for å bidra til å skape oppslutning om noe som allerede er avgjort.

For at medvirkning skal være reell, må arbeidstakere og deres representanter ha fått informasjon i så god tid at de kan danne seg en oppfatning om problemstillingen før de blir gitt anledning til å bidra med sine synspunkter. I tillegg må disse gis anledning til å fremme synspunkter før beslutning blir fattet.

Reell medvirkning er et mål i seg selv og det er derfor nedfelt som krav i lov og forskrift. Medvirkning er i tillegg et middel for å skape oppslutning i virksomheten om de beslutninger som tas. Medvirkning fra arbeidstakere skal bidra til:

  • et godt arbeidsmiljø
  • påvirkning av – og kontroll over egen arbeidssituasjon
  • personlig og faglig utvikling
  • følelse av å bli sett og hørt
  • balanse i maktstrukturer og stabilitet i arbeidsmiljøet
  • eierskap til virksomheten og arbeidsoppgaver
  • økt produktivitet
  • god drift

Manglende medvirkning fra arbeidstakerne kan føre til at forhold som bidrar til uheldige fysiske eller psykiske belastninger, ikke kommer frem. Brudd på medvirkningsplikten vil derfor kunne gjøre det vanskeligere for arbeidsgiver å ivareta et fullt forsvarlig arbeidsmiljø.

Hvordan sikre medvirkning?

For å sikre at arbeidstakerne medvirker, er det viktig å få på plass gode arenaer for dette. Arenaer kan være både formelle og uformelle, men det er førstnevnte som er viktig for å ivareta kravene i lov og forskrift om medvirkning.

Eksempler på slike kan være:

  • møter på ulike nivå i virksomheten, som eksempelvis avdelings- og personalmøter
  • informasjon- og kommunikasjonskanaler
  • arbeidsmiljøkartlegginger som medarbeidersamtaler, vernerunder, medarbeiderundersøkelser mv.
  • avvikssystem som verktøy for å melde fra om eget arbeidsmiljø
  • møter med verneombud
  • arbeidsmiljøutvalg (AMU)
  • medlemsmøter i fagforeninger
  • ansatterepresentasjon i styre/råd/utvalg

Uformelle medvirkningsarenaer kan være spisepauser og andre sosiale treffpunkt.

Det er videre viktig å:

  • utarbeide rutiner som sikrer medvirkning
  • gi informasjon til arbeidstakerne i så god tid at medvirkningen blir reell
  • gi opplæring til arbeidstakerne som sikrer kunnskap om arbeidsmiljø og gir et godt grunnlag for å bidra i arbeidet med eget arbeidsmiljø
  • legge til rette for varsling

Forskningen viser at ulike tiltak som skal sikre medvirkning, helt klart har en "snøballeffekt". Er det først etablert én ordning, øker sannsynligheten for at det også etableres flere.

Mer informasjon:

Roller i HMS-arbeidet