Alenearbeid

Arbeidsmiljøloven stiller krav til at arbeidsgiver skal vurdere om det er særlig risiko knyttet til alenearbeid i virksomheten. Du som arbeidsgiver skal utarbeide og iverksette tiltak som er nødvendig for å forebygge og redusere eventuell risiko ved alenearbeid, slik at lovens krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø blir ivaretatt.

Hva er alenearbeid?

Alenearbeid handler om at arbeidstaker er alene på jobb eller alene i en arbeidssituasjon uten at leder eller kolleger er til stede eller i nærheten. Selv om det er andre i nærheten, som for eksempel pasienter, kunder eller publikum, kan arbeidet regnes som alenearbeid. Kravet i arbeidsmiljøloven gjelder både for det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet.

Alenearbeid er i utgangspunktet ikke forbudt. Likevel kan kravet om at arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig i noen tilfeller føre til at alenearbeid er forbudt. Et eksempel på dette er dersom dere har arbeidssituasjoner i virksomheten der arbeidsbelastningen ved alenearbeid er uakseptabel, og der kravet om et fullt forsvarlig arbeidsmiljø ikke kan ivaretas med andre tiltak enn økt bemanning.

Hvordan kan dere forebygge negative konsekvenser av alenearbeid?

Arbeidsmiljøloven stiller særlig krav til risikovurdering ved alenearbeid. En risikovurdering om alenearbeid skal avdekke hvilke farer og problemer alenearbeid i virksomheten kan medføre og hvor stor denne risikoen er. Din virksomhet må derfor kartlegge og vurdere sannsynligheten for uønskede hendelser og konsekvensene av slike hendelser.

Når dere vurderer dette må dere se på ulike sider ved arbeidsmiljøet i virksomheten, som for eksempel psykososiale og fysiske forhold.Risikovurderingen bør også omfatte andre relevante forhold i arbeidsmiljøet.

Arbeidsmiljømodellen er et verktøy som kan gi dere god hjelp til dette. En godkjent bedriftshelsetjeneste kan også hjelpe dere med å kartlegge og risikovurdere alenearbeid.

Når dere har kartlagt og risikovurdert alenearbeid i virksomheten må du som arbeidsgiver sørge for å iverksette de tiltakene som er nødvendige for både å redusere sannsynligheten for å bli utsatt for risiko og for å redusere konsekvensene dersom noe skjer. Aktuelle tiltak kan for eksempel være opplæring, organisering av arbeidet og bruk av sikkerhetsutstyr, alt etter hva som er risikoen hos dere.

Kartlegging og risikovurdering steg for steg

  1. Få oversikt over hvilke situasjoner dine ansatte jobber alene. Inkluder de ansatte i dette arbeidet, de som er tettest på selve arbeidet kjenner det best.
  2. Vurder hvor sannsynlig det er at arbeidstakernes sikkerhet kan være i fare, om de kan bli utsatt for vold og trusler og om de har mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre. Vurder hvor alvorlig konsekvensene av dette kan være.
  3. Utarbeid planer, rutiner og tiltak med bakgrunn i kartleggingen og risikovurderingen dere har gjort.
  4. Iverksett tiltakene.
  5. Følg opp og evaluer tiltakene.

Hvorfor er det viktig å forebygge?

Vi vet at alenearbeid kan gi særlige arbeidsmiljømessige utfordringer. Alenearbeid forekommer i mange ulike bransjer, og også innenfor hver bransje er det flere ansatte som jobber alene enn tidligere. Det er flere årsaker til dette, for eksempel innføring av ny teknologi, økt konkurranse, stadige rasjonaliseringer og økt spesialisering innenfor enkelte yrker.

Hvordan dere organiserer arbeidet har betydning for hvilken risiko arbeidstakerne kan bli utsatt for i arbeidet. Alenearbeid er en konsekvens av hvordan dere har organisert og tilrettelagt arbeidet. Risiko som gjelder sikkerhet, vold og trusler er særlig viktig å forebygge. Andre risikofaktorer er blant annet den ansattes mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre og risiko for helseskadelig stress.