Tre trinn for trygg håndtering av nanomaterialer

Nanomaterialer brukes i større og større grad i norske virksomheter. Her er tre trinn for å redusere risiko og sikre trygg håndtering av nanomaterialer.

Trinn 1 – Kartlegg hvilke nanomaterialer som finnes i virksomheten 

Som for alle kjemikalier har arbeidsgiver plikte til å kartlegge hvilke nanomaterialer som finnes i virksomheten. Dersom risikoen for de ulike stoffene er kjent skal produsenter og importører dokumentere dette i sikkerhetsdatablad og informasjonsblad. En risikovurdering av stoffene kan blant annet gjøres med utgangspunkt i slik dokumentasjon. For stoffer der man ikke har tilstrekkelig kunnskap om eventuell helsefare, bør arbeidsgiver gjennomføre arbeidsmiljøtiltak som reduserer eller utelukker eksponering.

Et utgangspunkt for å kartlegge nanomaterialene er:

  • identifiser hvilke materialer som skal betraktes som nanomaterialer
  • del inn nanomaterialene inn etter type: naturlig, biprodukt eller produsert
  • del inn nanomaterialer etter fysiske tilstander: faste nanopartikler, nanopartikler i løsning eller nanopartikler i bundet form
  • identifisere materialer, produkter og påvirkninger, der en særlig risikovurdering skal utføres (vil også være et grunnlag for å identifisere og merke kjemikalier og produkter med nanomaterialer)

Du finner mer informasjon om nanomaterialer her:Nanomaterialer og arbeidsmiljø

Trinn 2 – Er det mulig helsefare forbundet med disse nanomaterialene?

Det er mest sannsynlig at eventuell skadelig eksponering skjer via innånding av partikler. Det er derfor viktig å se på hvilken form, pulver, løsning eller fiber, nanopartiklene opptrer i, og hvordan nanomaterialene blir håndtert. Det er viktig å kartlegge om det kan oppstå aerosoler av stoffet.

Her er det viktig å sortere nanomaterialene etter hvilken fysisk form nanomaterialet har (løsning, bundet eller frie partikler), og angi hvilken fare som er forbundet med hver av disse fysiske formene. Dette gjøres for hver av nanomaterialene som er identifisert i trinn 1.

Trinn 3 – Tiltak for å redusere risiko og sikre trygg håndtering av nanomaterialer

Arbeidsgiver har plikt til å sette i gang tiltak mot risiko forårsaket av kjemikalier. Det gjelder også nanomaterialer, se § 3-8 i forskrift om utførelse av arbeid. Helse- og sikkerhetsrisiko som er forårsaket av nanomaterialer skal fjernes eller reduseres til et fullt forsvarlig nivå.

Reduser eksponeringen

Virksomheten kan reduser eksponeringen ved å:

  • redusere antall arbeidstakere som kan bli eksponert
  • redusere tilgangen for uvedkommende til arbeidsområder hvor nanomaterialer håndteres, produseres eller bearbeides
  • begrense eksponeringens nivå og varighet (arbeidstid, skiftarbeid) for de som arbeider med nanomaterialer
  • begrense mengden av nanomaterialer på arbeidsplassen til det som er nødvendig for det aktuelle arbeidet
  • arbeide med nanomaterialer i lukket system
  • benytte ventilerte områder
  • arbeide med nanopartikler i løsning
  • bruke personlig verneutstyr (PVU) når eksponeringen ikke kan unngås  på andre måter

Prinsipper for forebygging

Det er viktig å prioritere og følge de vanlige prinsippene for å forebygge arbeidsmiljøutfordringer. Prioriter derfor tiltakene etter denne gitte rekkefølgen:

Maler for å dokumentere de tre trinnene

Her finner du forslag til hva som bør være med for å dokumentere de tre trinnene som er nevnt ovenfor: