Sanering av asbest

Alle som skal utføre asbestsanering, skal ha tillatelse fra Arbeidstilsynet. Regelverket stiller krav til hvordan asbestsaneringen skal planlegges og gjennomføres for å unngå eksponering for asbeststøv.

Å sanere asbest vil si å rive og fjerne materialer som inneholder asbest. Det inkluderer også arbeidet med å håndtere asbestholdig avfall fra slikt arbeid.

For å kunne sanere, reparere eller vedlikeholde asbestholdig materiale, må virksomheten

Risikovurder og planlegg arbeidet

Før dere starter med å sanere (rive og fjerne), reparere eller vedlikeholde materialer som inneholder asbest, må dere planlegge arbeidet. Det skal gjøres på bakgrunn av en risikovurdering, som også danner grunnlag for en instruks for arbeidet. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at det gjøres en risikovurdering og at det utarbeides en instruks.

Lag instruks for asbestsaneringen

Arbeidsgiver har ansvar for å lage en instruks for arbeidet med asbestsanering. Instruksen skal beskrive hvordan arbeidet skal foregå slik at arbeidstakerne blir eksponert for minst mulig støv med asbestfiber.

Instruksen skal være

  • lett å forstå
  • tilgjengelig på et språk arbeidstakerne forstår
  • lett tilgjengelig for arbeidstakerne, enten fysisk og/eller digitalt
  • utformet som en rekke kortfattede beskrivelser av hva arbeidstakerne skal gjøre og i hvilken rekkefølge de skal gjennomføres

Instruksen skal være detaljert, og skal derfor ikke være utformet som et flytskjema.

Det er alltid arbeidsgiver som har det overordnede ansvaret for varsling og informasjon til andre arbeidstakere på stedet, og til beboere, naboer og andre som kan bli berørt.

Send melding til Arbeidstilsynet

Ved asbestsanering skal virksomheten sende melding om arbeidet til Arbeidstilsynet i god tid og senest én uke før arbeidet starter. Les mer om hvordan du sender inn melding om arbeid med asbest.

Slik bør dere gjennomføre asbestsaneringen

1. Lag renhetssoner

2. Bruk personlig verneutstyr

3. Følg instruks for asbestsanering

4. Rengjør utstyr og lokaler etter innvendig sanering

5. Gjør etterkontroll

Samle, pakk inn og håndter avfallet

Asbestholdig avfall skal straks samles opp og emballeres slik at det er sikret mot knusing, rifter og så videre under transport. Emballasjen og låsbar beholder skal være tydelig merket med følgende tekst:

«Inneholder asbest. Innånding av støv fra dette materialet kan forårsake kreft. Bruk egnet verneutstyr.»

Asbestholdig materiale er klassifisert som farlig avfall. Derfor må det emballeres (pakkes), merkes og leveres etter regelverket for farlig avfall. Les mer om farlig avfall i avfallsforskriften kapittel 11 (miljodirektoratet.no).

Dokumentasjon

Denne dokumentasjonen skal være lett tilgjengelig på arbeidsstedet:

  • Instruks for håndtering av asbest
  • Fysisk HMS-kort for alle arbeidstakerne (i ren sone). HMS-kortet skal være synlig for byggherre, verneombud og myndighetene.

Denne dokumentasjonen bør være lett tilgjengelig på arbeidsstedet:

  • Arbeidstilsynets tillatelse til å arbeide med asbest
  • Arbeidstakernes kursbevis for arbeid med asbest

Dokumentasjonen skal være lett tilgjengelig, fysisk og/eller digitalt.

Avtal hvilken dokumentasjon som må foreligge før lokalene kan tas i bruk

Før innvendig asbestsanering er det viktig at saneringsfirma og oppdragsgiver har avtalt hvilken dokumentasjon som skal foreligge før lokalene kan tas i bruk igjen.

Det bør foreligge en kort rapport om

  • hvordan etterkontroll er gjennomført
  • hvem som har utført kontrollen
  • at det ikke er funnet synlig støv på noen flater
  • at undertrykket er opprettholdt under hele saneringsperioden (protokoll) 

Dersom luftprøver er tatt må det finnes målerapport med resultater fra luftprøver som viser konsentrasjoner som ikke er over 0,01 asbestfibre pr cm3, eller på et avtalt lavere konsentrasjonsnivå.

Instrukser for sanering av asbest:

Instruks for innvendig asbestsanering

Instruks for sanering av asbestholdige vann- og avløpsrør

Instruks for utvendig asbestsanering