Høring åpnet 01. oktober 2024
Arbeidstilsynet foreslår i dette høringsnotatet å innføre en HMS-kortordning i varebilsegmentet. Det vil innebære et krav om at arbeidsgivere som driver godstransport med varebil, skal sørge for at alle ansatte har gyldig HMS-kort. Med varebil menes her alle motorvogner under 3 500 kilo (se punkt 5.2.3).
Et HMS-kort viser hvem arbeidstakeren er, og hvilken virksomhet arbeidstakeren arbeider i. Kortet viser at både virksomheten og arbeidstakeren er registrert i nødvendige offentlige registre. Det overordnede formålet med HMS-kort er å ivareta arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet, men kortet har også viktige funksjoner knyttet til å redusere forekomsten av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. HMS-kortene gjør Arbeidstilsynets tilsyn mer effektive, og bidrar også slik til mer effektiv håndheving av HMS-regelverket.
Arbeidstilsynet foreslår en HMS-kortordning i varebilsegmentet som i hovedsak baseres på de allerede eksisterende HMS-kortordningene i andre bransjer.1 Arbeidstilsynet foreslår følgende avgrensninger og tilpasninger, sammenlignet med eksisterende HMS-kortordninger:
- Plikten til ha HMS-kort knyttes til aktiviteten «transport av andres varer med motorvogn».
- Plikten begrenses oppad mot tungtransport, slik at den ikke gjelder for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo.
- Plikten begrenses ikke nedad når det gjelder kjøretøyets størrelse. Dermed omfattes også varetransport med personbiler.
- Plikten gjelder kun for sjåfører og andre i virksomheten som utfører arbeid i direkte tilknytning til kjøretøyet (typisk bærehjelp). Eksempelvis omfattes ikke kontoransatte i transportforetak av plikten.
For å styrke HMS-kortordningen og forebygge misbruk, foreslår Arbeidstilsynet også et oppdragsgiveransvar. Virksomheter som kjøper transporttjenester, får en plikt til å sørge for å
- innta klausuler om HMS-kort i kontrakter med transportleverandører, og
- kontrollere om leverandører og underleverandører har HMS-kort.
Arbeidstilsynet foreslår at det vedtas en egen forskrift om HMS-kort i virksomheter som transporterer andres varer, og ansvar for dem som bestiller slike tjenester. Arbeidstilsynet foreslår også at det gjøres en endring i arbeidsmiljøloven for å få et klart hjemmelsgrunnlag til å innføre et kontrollansvar for dem som kjøper transporttjenester.
Høring lukket 10. desember 2024
Vi har mottatt 17 svar pr. 10. desember 2024 , les svarene på høring.no
- Kjetil Rønning
- Maren Elise Aaserud
- Direktoratet for byggkvalitet
- Odd A. Westersjø
- Økokrim
- Yrkestrafikkforbundet v/forbundsleder Jim Klungnes
- Statens arbeidmiljøinstitutt
- NHO Logistikk og Transport
- Posten Bring AS
- Arbeidsgiverforeningen Spekter
- Institutt for energiteknikk
- Samferdselsdepartementet
- Justis- og beredskapsdepartementet
- Advokatforeninngen
- Norges Lastebileier-Forbund
- Statens vegvesen
- Fagforbundet