HMS-kort varebil

Høring åpnet 01. oktober 2024

Arbeidstilsynet foreslår i dette høringsnotatet å innføre en HMS-kortordning i varebilsegmentet. Det vil innebære et krav om at arbeidsgivere som driver godstransport med varebil, skal sørge for at alle ansatte har gyldig HMS-kort. Med varebil menes her alle motorvogner under 3 500 kilo (se punkt 5.2.3).

Et HMS-kort viser hvem arbeidstakeren er, og hvilken virksomhet arbeidstakeren arbeider i. Kortet viser at både virksomheten og arbeidstakeren er registrert i nødvendige offentlige registre. Det overordnede formålet med HMS-kort er å ivareta arbeidstakernes helse, miljø og sikkerhet, men kortet har også viktige funksjoner knyttet til å redusere forekomsten av sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. HMS-kortene gjør Arbeidstilsynets tilsyn mer effektive, og bidrar også slik til mer effektiv håndheving av HMS-regelverket.

Arbeidstilsynet foreslår en HMS-kortordning i varebilsegmentet som i hovedsak baseres på de allerede eksisterende HMS-kortordningene i andre bransjer.1 Arbeidstilsynet foreslår følgende avgrensninger og tilpasninger, sammenlignet med eksisterende HMS-kortordninger:

  • Plikten til ha HMS-kort knyttes til aktiviteten «transport av andres varer med motorvogn».
  • Plikten begrenses oppad mot tungtransport, slik at den ikke gjelder for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo.
  • Plikten begrenses ikke nedad når det gjelder kjøretøyets størrelse. Dermed omfattes også varetransport med personbiler.
  • Plikten gjelder kun for sjåfører og andre i virksomheten som utfører arbeid i direkte tilknytning til kjøretøyet (typisk bærehjelp). Eksempelvis omfattes ikke kontoransatte i transportforetak av plikten.

For å styrke HMS-kortordningen og forebygge misbruk, foreslår Arbeidstilsynet også et oppdragsgiveransvar. Virksomheter som kjøper transporttjenester, får en plikt til å sørge for å

  • innta klausuler om HMS-kort i kontrakter med transportleverandører, og
  • kontrollere om leverandører og underleverandører har HMS-kort.

Arbeidstilsynet foreslår at det vedtas en egen forskrift om HMS-kort i virksomheter som transporterer andres varer, og ansvar for dem som bestiller slike tjenester. Arbeidstilsynet foreslår også at det gjøres en endring i arbeidsmiljøloven for å få et klart hjemmelsgrunnlag til å innføre et kontrollansvar for dem som kjøper transporttjenester.

Høringsfrist 10. desember 2024

Vi har mottatt 3 svar pr. 26. oktober 2024 , les svarene på høring.no