Forskrift om utførelse av arbeid

  1. Første del: Innledende bestemmelser

    Kapittel 1. Innledende bestemmelser

  2. Andre del: Krav til arbeid med kjemiske og biologiske risikofaktorer

    Kapittel 2. Stoffkartotek

    Kapittel 3. Arbeid hvor kjemikalier kan utgjøre en fare for arbeidstakeres sikkerhet og helse

    Kapittel 4. Asbestarbeid

    Arbeidsgiveren skal sørge for at arbeidstakerne bruker tettsluttende verneklær med hette, og godkjent åndedrettsvern.
    Verneklærne skal være laget av støvavstøtende materiale og ikke ha lommer e.l.
    Verneklærne som er benyttet, skal tas av før arbeidsområdet forlates. Verneklær og arbeidstøy skal ikke tas med hjem.
    Arbeidsgiveren skal sørge for et spesielt rom for verneklær, atskilt fra gang- og arbeidsklær. Rommet skal merkes i henhold til § 4-8.
    Verneklær av engangstype skal byttes etter hver arbeidsøkt.
    Verneklær som ikke er engangstype, og åndedrettsvern skal rengjøres etter hver arbeidsøkt.
    Arbeidsgiveren skal sørge for vask av verneklær og arbeidstøy. Verneklær skal ikke vaskes sammen med andre klær.
    Brukte verneklær skal legges i spesielle plastsekker merket
    «Forurenset av asbest»

    før de sendes til et vaskeri som er utstyrt for dette formålet.

    Kapittel 5. Varmt arbeid

    Kapittel 6. Arbeid i omgivelser som kan medføre eksponering for biologiske faktorer

    Kapittel 7. Arbeid med fare for forplantningsskader

    Kapittel 8. Arbeid ved avløpsanlegg

    Kapittel 9. Arbeid med cytostatika

  3. Tredje del: Krav til arbeid med fysiske risikofaktorer

    Kapittel 10. Krav til bruk av arbeidsutstyr

    Kapittel 11. Tilrettelegging for bruk av arbeidsutstyr

    Kapittel 12. Kontroll og vedlikehold av arbeidsutstyr og anlegg

    Kapittel 13. Arbeidsutstyr med krav om sakkyndig kontroll

    Kapittel 14. Arbeid som kan medføre eksponering for støy eller mekaniske vibrasjoner

    Kapittel 15. Ioniserende stråling

    Kapittel 16. Kunstig optisk stråling

    Kapittel 19. Arbeid med mobilt arbeidsutstyr

    Kapittel 20. Høytrykkspyling

    Før gravearbeidet startes skal arbeidsgiver kartlegge og dokumentere forhold som kan innebære risiko for arbeidstakernes sikkerhet. På grunnlag av kartleggingen skal arbeidsgiver gjennomføre en risikovurdering.
    Det skal gjennomføres ny risikovurdering ved endringer i forhold som kan påvirke arbeidstakernes sikkerhet.
    Risikovurderingen skal særlig ta hensyn til:
    1. a.
      grunnforhold og terreng
    2. b.
      gravegropens dybde
    3. c.
      værforhold
    4. d.
      belastning på grunnen fra omkringliggende bygninger eller konstruksjoner, lagringsplasser, arbeidsutstyr og lignende
    5. e.
      plassering av gravemasser
    6. f.
      trafikale forhold i graveområdet
    7. g.
      plassering og bruk av arbeidsutstyr og materialer
    8. h.
      behov for avstivning
    9. i.
      installasjoner i grunnen
    10. j.
      kjemisk og biologisk helsefare
    11. k.
      fallende gjenstander
    12. l.
      fallfare
    13. m.
      ergonomiske forhold
    14. n.
      behov for evakuering og rømningsveier.

    Arbeidsgiver skal sørge for at det gjennomføres nødvendige kontroller av gravegropen før og under gravearbeidet.
    Gravegroper skal kontrolleres av kompetent person før arbeidstakere starter arbeid i gropen.
    Kontrollene skal utføres på en på egnet og faglig forsvarlig måte. Kontrollene skal dokumenteres.
    Mens det pågår arbeid i en gravegrop, skal gropen kontrolleres med intervaller som er tilpasset risikoforholdene. Etter uvær, tørkeperioder, store nedbørsmengder eller andre forhold som kan påvirke stabiliteten, skal gravegropen alltid kontrolleres før den tas i bruk igjen. Gravegroper som det ikke har vært utført arbeid i på én uke eller mer, skal også kontrolleres før arbeid i gravgropen startes igjen.
    Hellingsvinkler, avstivninger, utgravde områder, forstøtninger, fangdammer og senkekasser skal kontrolleres regelmessig for å sikre at nødvendig stabilitet og styrke opprettholdes.

  4. Fjerde del: Krav til annet risikoutsatt arbeid

    Kapittel 23. Risikovurderinger, opplæring og informasjon ved manuelt arbeid

    Kapittel 27. Bergarbeid

    Kapittel 28. Arbeid ved CO2-anlegg for brannslukking

    Kapittel 29. Arbeid i eller på tanker, rørledninger, rom o. l. hvor det kan være brannfarlig vare eller helsefarlig stoff

    Kapittel 30. Snøskredfare ved oppholds- og anleggssteder

  5. Femte del: Register over eksponerte arbeidstakere

    Kapittel 31. Register over eksponerte arbeidstakere

  6. Sjette del: Avsluttende bestemmelser

    Kapittel 32. Avsluttende bestemmelser