Forskrift om utførelse av arbeid

  1. Første del: Innledende bestemmelser

    Kapittel 1. Innledende bestemmelser

  2. Andre del: Krav til arbeid med kjemiske og biologiske risikofaktorer

    Kapittel 2. Stoffkartotek

    Kapittel 3. Arbeid hvor kjemikalier kan utgjøre en fare for arbeidstakeres sikkerhet og helse

    Kapittel 4. Asbestarbeid

    Kapittel 5. Varmt arbeid

    Kapittel 6. Arbeid i omgivelser som kan medføre eksponering for biologiske faktorer

    Kapittel 7. Arbeid med fare for forplantningsskader

    Kapittel 8. Arbeid ved avløpsanlegg

    Kapittel 9. Arbeid med cytostatika

  3. Tredje del: Krav til arbeid med fysiske risikofaktorer

    Kapittel 10. Krav til bruk av arbeidsutstyr

    Betjeningsinnretninger skal være klart synlige og identifiserbare, gode å bruke, bevegelsene skal være logiske, og de skal ikke medføre uheldige belastninger ved bruken.
    Betjeningsinnretninger skal om nødvendig være hensiktsmessig merket.
    Betjeningsinnretninger skal være plassert utenfor faresonen, med mindre spesielle forhold gjør det nødvendig at de er plassert innenfor. Betjeningen av dem skal ikke i noe tilfelle føre til fare.
    Arbeidsutstyr som regelmessig krever arbeidsbevegelser inn i faresonen skal bare betjenes av personer som har fått spesiell instruksjon om hvordan innretningen kan brukes uten fare for skade på liv og helse.
    Feil ved og utilsiktet påvirkning av betjeningsinnretninger skal ikke kunne medføre fare.
    Operatøren skal ha full oversikt over faresonen for å kunne forsikre seg om at det ikke befinner seg personer der. Hvis dette ikke er mulig, skal det før hver start automatisk utløses et hørbart eller synlig varselsignal.
    Utsatt arbeidstaker skal ha tid og mulighet til å unngå fare forårsaket av start eller stopp av arbeidsutstyr.
    Styresystemene skal være sikre og utformet slik at svikt, feil, utilsiktet påvirkning og belastninger ikke medfører fare.

    Kapittel 11. Tilrettelegging for bruk av arbeidsutstyr

    Kapittel 12. Kontroll og vedlikehold av arbeidsutstyr og anlegg

    Kapittel 13. Arbeidsutstyr med krav om sakkyndig kontroll

    Arbeidsgiver skal sørge for at følgende arbeidsutstyr underlegges sakkyndig kontroll utført av sakkyndig virksomhet:
    • -
      arbeidsutstyr for løfting av hengende last,
    • -
      løfteredskap,
    • -
      løfte- og stablevogn for gods,
    • -
      masseforflyttingsmaskiner med større effekt enn 15 kW (20,4 hk),
    • -
      arbeidsutstyr på bergingsvogner,
    • -
      arbeidsutstyr med arbeidsplattform eller kurv som er konstruert for å løfte eller transportere personer, og som styres fra plattformen eller kurven,
    • -
      hengestillas,
    • -
      klatrestillas for høyder over 3 meter,
    • -
      studio- og scenerigger,
    • -
      byggeplassheiser og
    • -
      trallebaner.

    Kapittel 14. Arbeid som kan medføre eksponering for støy eller mekaniske vibrasjoner

    Kapittel 15. Ioniserende stråling

    Kapittel 16. Kunstig optisk stråling

    Kapittel 19. Arbeid med mobilt arbeidsutstyr

    Kapittel 20. Høytrykkspyling

  4. Fjerde del: Krav til annet risikoutsatt arbeid

    Kapittel 23. Risikovurderinger, opplæring og informasjon ved manuelt arbeid

    Arbeidsgiver skal sørge for at det er førstehjelpsutstyr lett tilgjengelig på alle steder hvor arbeidsforholdene gjør det nødvendig.
    I tillegg skal oksygenbehandlingsutstyr være tilgjengelig på dykkestedet. Arbeidsgiver skal sikre at en skadet dykker kan behandles med oksygen kontinuerlig inntil behandling i trykkammer kan starte. Som et minimum skal oksygenbehandlingsutstyret ha kapasitet til å kunne behandle en dykker i 30 minutter beregnet ut fra en minuttventilasjon på 15 l/min.

    Kapittel 27. Bergarbeid

    Kapittel 28. Arbeid ved CO2-anlegg for brannslukking

    Kapittel 29. Arbeid i eller på tanker, rørledninger, rom o. l. hvor det kan være brannfarlig vare eller helsefarlig stoff

    Kapittel 30. Snøskredfare ved oppholds- og anleggssteder

  5. Femte del: Register over eksponerte arbeidstakere

    Kapittel 31. Register over eksponerte arbeidstakere

  6. Sjette del: Avsluttende bestemmelser

    Kapittel 32. Avsluttende bestemmelser