Nytt verktøy for et godt arbeidsmiljø i norsk luftfart

Publisert 30.08.2024 - Lesetid: 3 min

Nå kan de som jobber i norsk luftfart ta i bruk Arbeidsmiljøhjelpen – et bransjetilpasset verktøy for et bedre arbeidsmiljø.  

Bilde viser en flyplass

NY BRANSJE I ARBEIDSMILJØHJELPEN: Bransjen luftfart kan nå ta i bruk verktøyet for å jobbe med sitt arbeidsmiljø. FOTO: Colourbox

– Forbedring av arbeidsmiljø er en kontinuerlig prosess som det må jobbes systematisk med over tid. Arbeidsmiljøhjelpen er et verktøy som kan hjelpe virksomheter med dette arbeidet, sier seksjonsleder Gunn Robstad Andersen i Arbeidstilsynet.

Gå til bransjen luftfart i Arbeidsmiljøjhjelpen

Kunnskapsbaserte og praksisnære eksempler for egen bransje 

Alle bransjer har unike utfordringer som, dersom man ikke er bevisst dem, kan påvirke arbeidsmiljøet i negativ retning. I Arbeidsmiljøhjelpen kan arbeidsgivere og arbeidstakere finne kunnskapsbaserte og praksisnære eksempler på mulige utfordringer i sin bransje, og forslag til hvordan det kan jobbes med dem.  

– Bruk verktøyet i partsamarbeidet og sørg for medvirkning fra de ansatte. På denne måten får alle et eierskap til arbeidsmiljøarbeidet, sier Andersen.

Arbeidsmiljøhjelpen

Ta vare på det som fungerer på arbeidsplassen. Ta tak i det som kan bli bedre. Få en handlingsplan som er basert på vanlige utfordringer i bransjen din og de behovene dere har.

Få hjelp til å jobbe med arbeidsmiljøet

Slik brukes verktøyet: 

  • Diskuter sammen om dere kjenner dere igjen i eksemplene
  • Finn ut hvor skoen trykker hos dere, og hva dere trenger å jobbe med
  • Lag en plan for hvordan dere skal jobbe med det

Arbeidsmiljøhjelpen for luftfart er utviklet av Arbeidstilsynet, i samarbeid med Luftfartstilsynet, NHO og virksomheter i bransjen.

Arbeidsmiljøet kan ha mye å si for sykefravær 

Det kan være mange årsaker til helseplager og sykefravær. Arbeidsmiljøet har stor betydning for arbeidsrelatert sykefravær, og arbeidsplassen er en viktig forebyggingsarena.   

Arbeidsmiljøhjelpen består av seks temaer som har betydning for helse og arbeidsrelatert fravær. Temaene skal gås gjennom i fellesskap for å finne forbedringsområder og lage tiltak.  

Disse temaene er: 

  • organisering av arbeidet
  • jobbe med mennesker
  • manuelt arbeid
  • arbeidstid
  • tids- og arbeidspress
  • omstilling
Bildet viser en illustrasjon med tema i arbeidsmiljøhjelpen.

SEKS TEMA: Hvert tema har flere underpunkter tilpasset hver bransje. ILLUSTRASJON: Skjermdump Arbeidsmiljøhjelpen.

Finn flere nyttige ressurser på Arbeidsmiljøportalen.no 

Arbeidsmiljøhjelpen er laget i forbindelse med Arbeidsmiljøportalen.no. Finn flere nyttige ressurser i portalen for å jobbe med arbeidsmiljø på: 

«Min side – arbeidsgiver» fra NAV

«Fakta om bransjen»: kunnskap og fakta om hver bransje fra STAMI

«En bra dag på jobb»: digitalt selvhjelpsverktøy fra STAMI

Arbeidsmiljøportalen

På Arbeidsmiljøportalen finner du kunnskap og verktøy slik at dere kan jobbe mer systematisk med de forholdene som er viktige for arbeidsmiljøet på arbeidsplassen din. Ikke optimalt arbeidsmiljø koster Norge 75 milliarder kroner hvert år.

Les videre