Lurer du på noe om arbeidsmiljøreglene? Spør chatboten Leon

Publisert 07.06.2023 - Lesetid: 2 min

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeidstilsynet har fått en ny kollega på laget. Han er ikke lovpålagt pauser eller hviletid, og kan hjelpe deg dag og natt. Hils på chatboten Leon!

Bildet er en illustrasjon av en mann som sitter ved pc-en og jobber. Like ved står en robot og gir han en stabel med dokumenter.

– Leon gir gode, kvalitetssikrede svar på spørsmål om arbeidsmiljøregelverket. I tillegg bidrar han til å øke tilgjengeligheten vår døgnet rundt, sier Stig Inge Eikemo som er avdelingsdirektør for kommunikasjon og brukerdialog i Arbeidstilsynet.

– Mange søker informasjon

Chatboten Leon dukket opp på arbeidstilsynet.no i januar i år. Siden den gang har mange allerede rukket å bli kjent med han. Til nå har Leon svart på rundt 23 000 henvendelser. Det ligger dermed an til at omtrent 60 000 henvendelser vil bli besvart av chatboten i løpet av 2023.  

–  Vi opplever at informasjonsbehovet om regelverket vi forvalter er stort. Og at mange foretrekker å kontakte oss digitalt. Mens antall telefonveiledninger gikk ned i 2022, var det flere enn noen gang som kontaktet oss på chat og e-post, forteller Stig Inge Eikemo.

Den foreløpige bruken av Leon er høyere enn Arbeidstilsynet så for seg før lansering. Mottakelsen kan vitne om at mange er mindre skeptiske til chatbotter enn før.

–   Lanseringen av ChatGPT og andre AI-roboter bidrar nok til det. Men til forskjell fra andre chatbottjenester, gir Leon svar som Arbeidstilsynet har kvalitetssikret og kan gå god for, sier Eikemo.

Leons topp fem

Disse temaene har chatboten Leon svart på flest spørsmål om:

  1. Lønn
  2. Arbeidstid
  3. Arbeidsavtale
  4. Oppsigelse
  5. Ferie

Blir smartere og smartere

Under utviklingen av chatboten Leon, har Arbeidstilsynet sett på hvilke spørsmål vi får ofte, og lagd lett forståelige svar på dem. Med lenker til hvor du kan lese mer om temaet.

Leon er under kontinuerlig opplæring, og vil lære mer og kunne svare på flere spørsmål jo mer erfaren han blir. 

–  Et team av «Leon-trenere» finjusterer boten for å gjøre han best mulig rustet til å svare på spørsmålene som arbeidsgivere, arbeidstakere, tillitsvalgte og andre stiller oss, sier Stig Inge Eikemo.

–  Dersom Leon likevel ikke klarer å svare, kan du naturligvis bli satt over til en av våre ansatte innenfor åpningstiden til Arbeidstilsynets svartjeneste. Eller kontakte oss i en av våre andre kanaler.

Kontakt oss

Leon forstår best korte setninger med konkrete spørsmål, så når du chatter med han, er det fint å være så tydelig som mulig.

Skrevet av pressekontakt