Kartlegging av kunnskap og holdninger om HMS

Publisert 09.12.2024 - Lesetid: 2 min

Hvordan står det til med kunnskapsnivået om HMS blant norske virksomheter? Er det noen forskjeller på bransjenivå? Og er det sånn at større virksomheter har ting mer på stell enn mindre?

To inspektører med vernehjelm og refleksvest i samtale med hverandre på en byggeplass

HELSE, MILJØ OG SIKKERHET: Arbeidstilsynet gjennomfører tilsyn for å sikre at arbeidstakerne ikke jobber under farlige forhold, får det de har krav på og at arbeidsmiljøet er bra. FOTO: Arbeidstilsynet.

For første gang har Arbeidstilsynet forsøkt å måle kunnskap og holdninger om HMS blant norske virksomheter. Ansatte fra 1023 virksomheter og fra ulike næringer svart. 

Det vi blant annet kan konkludere med, er:

  • Kunnskap om og holdninger til HMS henger sammen med antall ansatte   
  • Offentlige virksomheter skårer best på både kunnskap og holdning
  • Vi ser forskjeller på næringsnivå 

LES RAPPORT: Kunnskap og holdninger i norske virksomheter (PDF)

Virksomhetens størrelse har noe å si

Undersøkelsen viser at antall ansatte er den variabelen som forklarer mest av forskjellene i både kunnskap og holdninger til HMS. Virksomheter med flere ansatte har generelt bedre kjennskap til HMS-regelverket, og holdningene til systematisk HMS-arbeid er også mer positive. Spesielt har de større virksomhetene bedre rutiner for å gjennomføre systematiske HMS-tiltak, som også en tidligere HMS-undersøkelse fra Arbeidstilsynet viste.

LES RAPPORT: Systematisk HMS-arbeid i norske virksomheter (PDF)

– Vi ser at antall ansatte er det som har mest betydning for kunnskap og holdninger, uavhengig av hvilken næring det er snakk om. Økningen er sterkest mellom de aller minste og litt større virksomhetene, men avtar når antall ansatte bikker 50, sier avdelingsdirektør Monica Seem.

Hvor gammel virksomheten er, spiller også inn på kunnskap om HMS. For hvert år eldre en virksomhet er, jo høyere er kunnskapen til de ansatte viser undersøkelsen. 

– Det er interessant at virksomhetsalder påvirker kunnskapsnivået til de ansatte, men ikke holdningen. Det tyder på at holdninger er vanskeligere å snu, mens kunnskap kan man tilegne seg over tid, sier Seem. 

Offentlige virksomheter skårer best på både kunnskap og holdning

Offentlig sektor skårer best på både kunnskap og holdning når det gjelder HMS. Det kan skyldes både strukturelle forhold, men også langvarig fokus på HMS som har ført til en mer konsekvent praksis. Over 80% av respondentene hadde god kunnskap om viktige HMS-regler. Det gjelder for eksempel rutiner for avvikshåndtering og risikovurdering. Dette tyder på en systematisk tilnærming til HMS, der HMS-arbeid sees på som en integrert del av virksomheten, og ikke bare et regelverk å følge.

Forskjeller på næringsnivå 

Det er krevende å måle kunnskapsnivå, men vi ser forskjeller på næringsnivå.
Vi har delt virksomhetene inn i fem næringsgrupper:

  1. Offentlig sektor
  2. Industri og primærnæringer
  3. Bygg og anlegg
  4. Varehandel, transport, overnatting og servering, kultur
  5. Informasjon, kommunikasjon, finans og tjenesteyting 

Vi ser at både kunnskap og holdninger henger sammen med næring. Som tidligere nevnt, kommer offentlig sektor best ut både med tanke på kunnskap og holdning. I bygg og anlegg ser vi for eksempel at mange skårer bra på kunnskap, men ikke holdning. At de skårer godt på kunnskap kan henge sammen med at de ofte utfører risikoanalyser.

Hvordan har vi gjort denne kartleggingen?

Det er vrient å måle holdninger til lovpålagte oppgaver, fordi man ikke alltid kan være sikker på at respondentene svarer ærlig eller det de tror er rett. Ansatte fra 1023 virksomheter og fra ulike næringer svart gjennom telefonintervju. Både ledere, vanlig ansatte og de som jobber heltid med HMS i en eller annen form. For å sikre stabile statistiske analyser, delte vi virksomhetene inn i fem ulike bransjegrupper sortert på næring. 


 

Skrevet av pressekontakt