I NY DRAKT: 27. august lanseres arbeidstilsynet.no i nytt design og med ny struktur. Blant dem som har jobbet med de nye nettsidene er teknisk redaktør Ingri Furuly Eriksen (til venstre), IT-arkitekt Torben Skylstad og innholdsredaktør Kjetil Gotvassli. FOTO: Arbeidstilsynet.
Arbeidstilsynet.no skal være hovedkilden for alle i arbeidslivet til verktøy og veiledning om arbeidsmiljø.
– Arbeidstilsynet.no er den viktigste veiledningskanalen vi har, med rundt 6 millioner besøkende i året. Dette kommer ikke av seg selv. Vi jobber hele tiden med å tilpasse nettsiden både teknisk og på innholdssiden for at det skal være lett å finne fram, bruke og forstå innholdet vårt. Nå var tiden moden for en skikkelig oppussing, sier avdelingsdirektør Stig Inge Eikemo ved avdeling for kommunikasjon og brukerdialog i Arbeidstilsynet.
Mer brukervennlig
Hvordan folk bruker nettsider søkemotorer er i stadig endring. Derfor er det viktig at vi også utvikler oss. Arbeidstilsynet har prioritert å gjøre tekniske, grafiske og strukturelle oppgraderinger, noe som skal gjøre arbeidstilsynet.no enklere å bruke.
Dette er nytt på Arbeidstilsynets nye nettsider:
- Struktur. Basert på statistikk og brukerinnsikt ligger vårt mest relevante innhold godt synlig på førstesiden. Alt annet innhold skal være lett å navigere seg til i ny menystruktur og ved søk.
- Design. Nytt design er nok det dere ved første øyekast vil se som den største endringen på nettsiden. Nettsiden gjenspeiler Arbeidstilsynets visuelle profil.
- I tråd med nasjonalt designsystem. Flere offentlige etater samarbeider for tiden om å utvikle et nasjonalt designsystem til bruk på nettløsninger. Ved å benytte oss av dette, gjør vi nettsiden gjenkjennbar for brukere som besøker mange offentlige nettsteder.
- Bedre teknisk løsning. Nettsidene våre flyttes til en mer robust teknisk plattform. I tillegg vil vi flytte Arbeidsmiljøportalen, Arbeidsmiljøhjelpen, Risikohjelpen og nemdene.no i løpet av høsten og tidlig i 2025.
Jobben slutter ikke her
Arbeidstilsynet har en nettredaksjon som løpende jobber med å utvikle og forbedre innholdet på nettsidene våre. Den består av kommunikasjonsfolk med spisskompetanse på blant annet tekst, klarspråk, universell utforming, interaksjonsdesign, brukertesting og søkemotoroptimalisering.
– Vi har hele tiden som mål at vi skal forbedre oss og tilpasse oss endringene som skjer i samfunnet for å tilby best mulig veiledning, sier Stig Inge Eikemo.