Utsendte sjåfører i Norge innen gods- og passasjertransport

Når du sender sjåfører for å kjøre godstransport eller persontransport i Norge, skal sjåførene i hovedsak ha de samme lønns- og arbeidsvilkårene som norske sjåfører. Arbeidsgivere må også sende inn utsendingserklæring for utsendte sjåfører.

Utsendte sjåfører innen gods- og persontransport skal under utsendingsperioden ha de fleste lønns- og arbeidsvilkårene som norske sjåfører har.

I tillegg må arbeidsgiver sende inn utsendingserklæring senest ved begynnelsen av utsendingsperioden.

For andre typer transport enn de som nevnes under, er det de generelle reglene for utsending av arbeidstakere som gjelder. De generelle reglene gjelder også dersom du sendes til Norge fra et utenlandsk bemanningsforetak for å arbeide for en norsk transportvirksomhet.

Spesielle regler for noen typer transport

Godstransport

For godstransport gjelder de spesielle reglene dersom kjøretøyet har en tillatt totalvekt på over 3,5 tonn.

Reglene gjelder når en utenlandsk virksomhet sender en sjåfør til Norge for å utføre følgende typer godstransport:

  • der både lasting og lossing av gods skjer i Norge (kabotasje)
  • transport mellom Norge og et annet land (tredjelandstransport), dersom
    • ingen av landene er landet der arbeidsgiver er etablert
    • transporten ikke er en såkalt "tilleggsaktivitet"
  • der innledende eller avsluttende veitransporttrekning er del av en kombinert transport, med mindre veitransportstrekningen i seg selv er en "bilateral transport"

Krav til minstelønn innen godstransport

Dersom det ikke er avtalt gunstigere overtidstillegg, skal det utbetales et overtidstillegg på minst 40 % av timesatsen.

Se forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innen vegtransport (lovdata.no)

Persontransport

For persontransport gjelder de spesielle reglene dersom kjøretøyet er beregnet for mer enn 9 personer (inkludert sjåfør). 

Reglene gjelder når en utenlandsk virksomhet sender en sjåfør til Norge for å utføre følgende typer persontransport:

  • der både på- og avstigning av passasjerer skjer i Norge (kabotasje)
  • persontransport mellom Norge og et annet land (tredjelandstransport), men ikke dersom passasjerer blir tatt ombord
    • i landet hvor virksomheter er etablert, og satt av i et annet land enn Norge
    • og satt av i det landet hvor virksomheten er etablert

Det er du som arbeidsgiver som må dekke arbeidstakerens reise, kost og losji i utsendingsperioden.  

Krav til minstelønn innen persontransport

Dersom det ikke er avtalt gunstigere overtidstillegg, skal det utbetales et overtidstillegg på minst 40 % av timesatsen.

Se forskrift om arbeidstid for sjåfører og andre innen vegtransport (lovdata.no)

Unntak for tilleggsaktiviteter

Arbeidsgiver må sende inn utsendingserklæring

Alle arbeidsgivere må registrere utsending av sjåfører til Norge, selv om virksomheten ikke er registrert i et EØS-land.

Du registrerer utsendingen ved å sende inn en utsendingserklæring senest ved begynnelsen av utsendingsperioden. 

Både for deg som er arbeidsgiver etablert i EØS eller Storbritannia, og deg som er arbeidsgiver etablert i andre land, er det krav om å sende inn utsendingserklæring.

Som arbeidsgiver er du ansvarlig for at opplysningene er riktige. Du må sørge for å gjøre nødvendige endringer og oppdateringer i registreringen dersom for eksempel utsendingen gjennomføres med en annen sjåfør.

Innsending av utsendingserklæring for virksomheter etablert i EØS og Storbritannia

Dersom virksomheten er registrert i et EØS-land eller Storbritannia, skal utsendingen sendes inn via informasjonssystemet for det indre marked (IMI):

Send inn utsendingserklæring (postingdeclaration.eu)

Spørsmål og svar om innsending av utsendingserklæring gjennom IMI (postingdeclaration.eu)

Innsending av utsendingserklæring for virksomheter utenfor EØS og Storbritannia

Dersom du er arbeidsgiver etablert utenfor EØS og Storbritannia, må du sende utsendingserklæringen direkte til Arbeidstilsynet via e-post eller brevpost.

Krav til dokumentasjon

Sjåføren må kunne vise dokumentasjon i Norge

Ved kontroll langs vei i Norge må arbeidsgiver sørge for at sjåføren har enkelte dokumenter tilgjengelig i kjøretøyet som kan legges frem under en kontroll.

Mer informasjon om hvilke dokumenter som må kunne vises i Norge (lovdata.no)

Det er arbeidsgiver som er ansvarlig for at sjåføren kan legge frem dokumentasjon. Disse dokumentene vil ikke kunne gi svar på om sjåføren får norske lønns- og arbeidsvilkår. Arbeidstilsynet vil derfor også i en del tilfeller be om å få tilsendt tilleggsdokumentasjon i etterkant.

Arbeidsgiver må kunne ettersende dokumentasjon

Arbeidstilsynet kan be om at du sender mer dokumentasjon om arbeidstakers lønns- og arbeidsvilkår.

For virksomheter registrert i EØS eller Storbritannia, sender Arbeidstilsynet forespørselen via IMI-systemet.

Dersom virksomheten ikke har tilgang til IMI, må opplysningene sendes til Arbeidstilsynet på via eDialog eller post.

Mer informasjon om hvilke dokumenter som kan bli krevd ettersendt (lovdata.no)