Språk og kommunikasjon på bygge- og anleggplasser

Dårlig kommunikasjon i bygge- og anleggsbransjen er en betydelig sikkerhetsrisiko. Spesielt når arbeidet involverer mange utenlandske arbeidstakere og virksomheter. Det må arbeidsgiver ta hensyn til i HMS-arbeidet.

Det at arbeidstakere fra ulike land ikke forstår hverandres språk og kulturer, stiller ekstra store krav til at arbeidsgiverne arbeider systematisk med helse, miljø og sikkerhet (HMS).

Arbeidsgivere må forebygge at språk- og kommunikasjonsutfordringer blir en sikkerhetsrisiko, både i planleggingsfasen og i gjennomføringsfasen av bygge- og anleggsarbeidet.

Byggherren skal bidra til at arbeidsgiver kan ivareta HMS-ansvaret på bygge- eller anleggsplassen og har et viktig medansvar i arbeidet med å sikre god kommunikasjon.

Alle arbeidstakere skal kunne forstå skriftlig dokumentasjon

For å ivareta sikkerheten må hver enkelt arbeidstaker raskt kunne sette seg inn i den skriftlige dokumentasjonen som er nødvendig og relevant for det arbeidet som skal utføres.

Derfor må arbeidsgiver

  • kartlegge språkkompetansen hos arbeidstakerne
  • kartlegge og vurdere hvilke arbeidsoppgaver de enkelte arbeidstakerne skal gjøre
  • ut fra dette sørge for skriftlig dokumentasjon og informasjon som hver enkelt arbeidstaker forstår godt, for eksempel ved å oversette informasjonen til arbeidstakernes språk

Alle arbeidstakere skal kunne forstå muntlig informasjon og kommunikasjon

Arbeidsgiver må sørge for at alle som utfører arbeid på bygge- eller anleggsplassen, er i stand til å forstå muntlig informasjon. Derfor skal arbeidsgiver sikre at den løpende kommunikasjonen i et arbeidslag forstås av alle.

Lovkrav til språk og kommunikasjon på bygge- og anleggsplasser

Regelverket stiller krav om at

  • skriftlig dokumentasjon som brukes i, eller som er relevant for arbeidet, skal være utformet slik at alle arbeidstakere forstår informasjonen godt
  • alle som utfører arbeid på bygge- eller anleggsplassen, settes i stand til å forstå informasjonen som gis

Krav til språk og kommunikasjon på arbeidsplassen er regulert flere steder i lovverket. Lovverket stiller få krav til kommunikasjonsform, men har likevel noen krav om språk og skriftlighet.

Råd til arbeidsgiver

Arbeidsgiver må hele tiden spørre seg: Når blir kommunikasjon en sikkerhetsrisiko? Når virksomheten har ansatte eller innleide med forskjellige språk og kulturer, bør den ha retningslinjer på dette området.

Hvordan forventes de ulike aktørene på bygge- eller anleggsplassen å følge opp regelverket?

Før arbeidet settes i gang

Denne fasen omfatter både prosjekteringsfasen, og de enkelte virksomhetenes planlegging i gjennomføringsfasen.

Utførelsesfasen

Denne fasen omfatter selve bygge- eller anleggsarbeidet.

Samordning mellom aktørene

Hovedansvar knyttet til språkproblematikk ligger hos den enkelte arbeidsgiver, men på bygge- og anleggsplasser arbeider gjerne flere virksomheter sammen. Hovedbedriften har ansvaret for samordningen av de enkelte virksomhetenes helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Når kommunikasjonen mellom virksomhetene ikke er god nok, må hovedbedriften påpeke dette overfor de aktuelle virksomhetene, som igjen skal sørge for at manglende kommunikasjon ikke utgjør en risiko.