Hvem regnes som arbeidstakere?

En arbeidstaker er en person som utfører arbeid for, og underordnet, en annen. Denne definisjonen er viktig fordi en klassifisering som arbeidstaker er «inngangsporten» for rettigheter etter arbeidsmiljøloven. Definisjonen skal også gjøre det lettere å skille mellom arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere.  

Arbeidstaker og ansatt

I dagligtalen er en arbeidstaker ofte likestilt med en ansatt. Det vil si en person som er ansatt hos en virksomhet. De aller fleste i arbeidslivet i Norge er ansatte.

Arbeidsmiljøloven og de tilhørende forskriftene bruker begrepet arbeidstaker. Begrepet i loven er svært viktig, fordi personer som er klassifisert som arbeidstakere har en rekke rettigheter i arbeidslivet. Alle arbeidstakere er for eksempel omfattet av vernereglene i arbeidsmiljøloven og arbeidsmiljøforskriftene.

Loven definerer begrepet arbeidstaker

En arbeidstaker er i arbeidsmiljøloven definert som en «som utfører arbeid for og underordnet en annen». 

Definisjonen skal gjøre det lettere å skille mellom arbeidstakere og selvstendige oppdragstakere. Dette skillet er viktig for å kunne avgjøre hvem som er omfattet av rettighetene til arbeidstakere i arbeidsmiljøloven. 

I en vurdering av om en person er en arbeidstaker eller en selvstendig oppdragstaker, må man legge vekt på om personen

  • løpende stiller sin personlige arbeidskraft til disposisjon
  • er underordnet gjennom styring, ledelse og kontroll (maktbalansen i arbeidsforholdet har stor betydning her)

Hvis de reelle forholdene er slik, taler det for at personen skal bli klassifisert som arbeidstaker.

Helhetsvurdering av de reelle forholdene

Det er også flere momenter enn det loven nevner, som har betydning når man skal avgjøre om en person er en arbeidstaker eller en selvstendig oppdragstaker. Alle momentene bør inngå i en helhetsvurdering av de reelle forholdene.

Arbeidstaker eller oppdragstaker?

Skal du skaffe ny arbeidskraft? Er du usikker på hvilken rettslig stilling den som skal utføre arbeidet, vil få?

Da anbefaler vi at du tar stilling til vurderingsmomentene som er nevnt over.

Hvorfor er det viktig med riktig klassifisering av arbeidstakere?

Flere er usikre på om de er arbeidstakere

De siste årene har det vokst fram en rekke nye arbeidsplasser og tilknytningsformer i arbeidslivet. Et eksempel er plattformarbeid der arbeidet er organisert gjennom digitale arbeidsplattformer (apper).

For mange kan det være uklart om de faktisk er arbeidstakere eller ikke. Å avgjøre det krever en konkret helhetsvurdering, hvor en rekke vurderingsmomenter kan få betydning, se over.

Definisjonen av arbeidstaker i arbeidsmiljøloven skal gjøre det enklere å finne riktig klassifisering, og skal sikre at de som reelt sett er arbeidstakere, får det arbeidsrettslige vernet de har krav på.

Hva skal du gjøre hvis du mener du er en arbeidstaker? 

Dersom du mener at du skal ha status som arbeidstaker og være vernet av arbeidsmiljøloven, anbefaler vi at du først snakker med leder og eventuelt tillitsvalgte eller verneombudet i den aktuelle virksomheten.  

Dersom du og virksomheten ikke blir enige om statusen din, må du gå veien gjennom rettsapparatet for å få slått fast om du er arbeidstaker.

Arbeidstilsynets rolle ved uklare tilknytningsforhold

Arbeidstilsynet veileder om dette regelverket, men vi kan ikke avgjøre enkeltsaker som gjelder spørsmål om en person er en arbeidstaker eller ikke.

I forbindelse med tilsyn må vi likevel i noen tilfeller gjøre en forhåndsvurdering (prejudisiell vurdering) av tilknytningsforholdet til arbeiderne. Det betyr at vi først må ta stilling til klassifiseringsspørsmålet(om arbeiderne er arbeidstakere) før vi kan ta stilling til hovedspørsmålene ved tilsynet, for eksempel om innkvarteringen for arbeidstakerne er i tråd med regelverket.