-
Psykososialt arbeidsmiljø
Dårlig psykososialt ... arbeidsmiljø kan føre til alvorlige helsemessige og sosiale konsekvenser. Psykososiale arbeidsbetingelser ... konsekvens av hvordan arbeidet er organisert, ledet og tilrettelagt.
-
Rutiner for håndtering av nanomaterialer
Nanomaterialer skal oppbevares forsvarlig. Det er viktig å ha gode rutiner for lagring, transport, rengjøring, vedlikehold ... transport, rengjøring, vedlikehold og ved håndtering av søl og avfall.
-
Ensilasje
Ved ensilasje kan arbeidstaker bli eksponert for helseskadelige kjemikalier. Arbeidsgiver må ... sitt ensilasjeanlegg og iverksette tiltak for å hindre helseskadelig eksponering og eksplosjonsfare.
-
Maler for arbeidsavtale
Arbeidstilsynet tilbyr en standard ... arbeidsavtale som dekker minstekravene til innholdet i en arbeidsavtale.
-
Finn godkjente bedriftshelsetjenester
Alle bedriftshelsetjenester skal godkjennes av Arbeidstilsynet. ... Godkjenningsordningen stiller krav til kompetanse, kvalitetssystem og antall fagpersonell.
-
Stoffkartotek
Stoffkartoteket er en samling av ... sikkerhetsdatablader for farlige kjemikalier som brukes i virksomheten. Databladene er retningsgivende for vernetiltak
-
Endringsoppsigelse
Ved endringsoppsigelse sies en eksisterende arbeidsavtale opp og erstattes med en ny ... eksisterende arbeidsavtale opp og erstattes med en ny avtale. Arbeidsgiver må ha en saklig og begrunnet grunn for
-
Sertifiseringsordningen for arbeidsutstyr
Visse typer arbeidsutstyr og maskiner er underlagt krav om sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring
-
Forskrift om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning
om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning Forskrift om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning ... husholdning Arbeids- og inkluderingsdepartementet 2022-06-07 14:35 lov/2005-06-17-62/§1-5, Hjemmel: Fastsatt av
-
Planlegging og utføring av målinger
Beskrivelse av hvordan planlegging og gjennomføring av målinger av kjemisk eksponering hos arbeidstakere
-
MRSA i arbeidslivet
Sykehus og sykeheim skal hindre at tilsette med MRSA-smitte kan smitte pasientar.
-
Slik gjør du: Kartlegging og vurdering av eksponering for kjemikalier
En guide til hvordan man gjør en kartlegging og vurdering av eksponering for kjemikalier på arbeidsplassen
-
Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet
For å forebygge smitte av koronavirus (covid-19) er det viktig at arbeidsgivere gjennomfører en risikovurdering ... Det er særlig viktig på arbeidsplasser der man er i kontakt med mange mennesker. Arbeidsgiver skal risikovurdere
-
Statistikk - meldinger om arbeidsrelaterte sykdommer
Statistikk over meldinger om arbeidsrelatert sykdom og skade som er meldt til Arbeidstilsynet av leger.
-
Privatpersoner kan ha arbeidsgiveransvar
Privatpersoner kan få arbeidsgiveransvar når de engasjerer personer uten ansettelsesforhold eller enkeltmannsforetak ... ansettelsesforhold eller enkeltmannsforetak til å utføre arbeid i sin tjeneste.
-
Krav til fysisk arbeidsmiljø i omsorgsboliger og sykehjem
I pleie- og omsorgsarbeid viser det seg ofte at det er beregnet for liten plass til gode arbeidsstillinger ... allerede når et bygg planlegges. Uheldige arbeidsstillinger er ikke uvanlig ved pleie av personer i seng, ved
-
Internkontrollforskriften
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) ... FOR-2017-06-09-719 Internkontrollforskriften Arbeids- og inkluderingsdepartementet lov/1929-05-24-4/§3, lov/1929-05-24-4/§9
-
Bruk av bordsag
Mange arbeidsulykker skjer i forbindelse med bruk av bordsag. De fleste ulykkene kan forebygges ved å ... bruksanvisningen. I tillegg er dårlig opplæring en vanlig årsak til ulykker. Byggesager er en samlebetegnelse
-
Arbeidstid for barn og ungdom under 18 år
Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer det i å ... at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer det i å dra nytte av undervisning.
-
Hjemmekontor
Arbeid på hjemmekontor skal være avtalt, og reglene for arbeidstid er de samme som på ... Arbeid på hjemmekontor skal være avtalt, og reglene for arbeidstid er de samme som på kontorplassen.
Førebygg ulykker med rett bruk av personløftar
Nyhet
Dei siste åra har det blitt vanlegare å bruke personløftar (lift) til arbeid i høgda. Men det er risikofylt arbeid, og årleg får Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldingar etter bruk av slike liftar. Ulykkene er ofte svært alvorlege, og nokre gonger også med dødeleg utfall.
Publisert 16.04.2024
Lesetid: 3 min
Arbeidsulykker i industrien: skjer ofte under vedlikehold
Nyhet
Hvert år skjer det over 2400 arbeidsulykker i industrien. I en ny rapport har Arbeidstilsynet for første gang gått gjennom hvilke næringer som er mest utsatt, og hvilke ulykker som skjer oftest.
Publisert 13.11.2024
Lesetid: 3 min
28 arbeidsskadedødsfall i 2020
Nyhet
Foreløpige tall fra Arbeidstilsynet viser 28 arbeidsskadedødsfall i det landbaserte arbeidslivet i 2020, fordelt på 27 ulykker. Til tross for et annerledes år, der koronapandemien har preget arbeidslivet i stor grad, holder antall arbeidsskadedødsfall seg på samme nivå som vi har sett de senere årene.
Publisert 04.02.2021
Lesetid: 5 min
Mange arbeidsskadedødsfall i bygg og anlegg
Nyhet
Etter historisk få arbeidsskadedødsfall i 2018, var det i 2019 en økning i arbeidsrelaterte dødsfall innen bygge- og anleggsnæringen. I en fersk rapport trekkes farlige handlinger, mangler ved operativ ledelse og manglende risikostyring frem som de hyppigste årsakene til arbeidsulykker i bygg og anlegg.
Publisert 05.11.2020
Lesetid: 4 min
31 personer døde på jobb i 2021
Nyhet
30 menn og én kvinne omkom på jobb i fjor. – Antall arbeidsskadedødsfall de siste fem årene har vært på et historisk lavt nivå, men nå ser vi dessverre en tendens til at det øker igjen, sier direktør i Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.
Publisert 03.02.2022
Lesetid: 6 min