-
Metoder for måling av forurensninger i arbeidsatmosfæren
Det er prøvetakings- ... Det er prøvetakings- og analysemetoder for de fleste stoffer som har en fastsatt grenseverdi. Metodene ... Metodene er tilpasset blant annet type stoff, form og størrelse.
-
Krav til fysisk arbeidsmiljø i omsorgsboliger og sykehjem
I pleie- og omsorgsarbeid viser det seg ofte at det er beregnet for liten plass til gode arbeidsstillinger ... allerede når et bygg planlegges. Uheldige arbeidsstillinger er ikke uvanlig ved pleie av personer i seng, ved
-
Internkontrollforskriften
Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) ... FOR-2017-06-09-719 Internkontrollforskriften Arbeids- og inkluderingsdepartementet lov/1929-05-24-4/§3, lov/1929-05-24-4/§9
-
Send og motta post
Skal du sende informasjon til ... Arbeidstilsynet? Finn ut hvordan du kan sende oss brev og dokumenter.
-
Stoffkartotek
Stoffkartoteket er en samling av ... sikkerhetsdatablader for farlige kjemikalier som brukes i virksomheten. Databladene er retningsgivende for vernetiltak
-
Arbeidsmiljø i helseinstitusjoner
Helseinstitusjoner skal både være en forsvarlig arbeidsplass og ivareta pasienter/brukere. Med helseinstitusjon mener ... mener vi sykehus, sykehjem, omsorgsboliger og andre pleie- og rehabiliteringsinstitusjoner. Dette er arbeidsplasser
-
Trening i arbeidstida
inaktivitet gir i seg sjølv positive helseeffektar. Arbeidsplassen, transport til og frå arbeid, heimen og fritida ... aktivitet er vurdert i tilknyting til det systematiske helse-, miljø- og sikkerheitsarbeidet i verksemda. Det
-
Privatpersoner kan ha arbeidsgiveransvar
Privatpersoner kan få arbeidsgiveransvar når de engasjerer personer uten ansettelsesforhold eller enkeltmannsforetak ... ansettelsesforhold eller enkeltmannsforetak til å utføre arbeid i sin tjeneste.
-
Utsendte sjåfører i Norge innen gods- og passasjertransport
eller persontransport i Norge, skal sjåførene i hovedsak ha de samme lønns- og arbeidsvilkårene som norske ... sjåfører innen gods- og persontransport skal under utsendingsperioden ha de fleste lønns- og arbeidsvilkårene
-
Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv.
lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv. FOR-2023-08-29-1363 Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår ... arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv. Arbeids- og inkluderingsdepartementet 2008-02-08 14:20 lov/2016-06-17-73/§6
-
Maler for arbeidsavtale
Arbeidstilsynet tilbyr en standard ... arbeidsavtale som dekker minstekravene til innholdet i en arbeidsavtale.
-
Psykososialt arbeidsmiljø
Dårlig psykososialt ... arbeidsmiljø kan føre til alvorlige helsemessige og sosiale konsekvenser. Psykososiale arbeidsbetingelser ... konsekvens av hvordan arbeidet er organisert, ledet og tilrettelagt.
-
Ensilasje
Ved ensilasje kan arbeidstaker bli eksponert for helseskadelige kjemikalier. Arbeidsgiver må ... sitt ensilasjeanlegg og iverksette tiltak for å hindre helseskadelig eksponering og eksplosjonsfare.
-
Rutiner for håndtering av nanomaterialer
Nanomaterialer skal oppbevares forsvarlig. Det er viktig å ha gode rutiner for lagring, transport, rengjøring, vedlikehold ... transport, rengjøring, vedlikehold og ved håndtering av søl og avfall.
-
Planlegging og utføring av målinger
Beskrivelse av hvordan planlegging og gjennomføring av målinger av kjemisk eksponering hos arbeidstakere
-
MRSA i arbeidslivet
Sykehus og sykeheim skal hindre at tilsette med MRSA-smitte kan smitte pasientar.
-
Slik gjør du: Kartlegging og vurdering av eksponering for kjemikalier
En guide til hvordan man gjør en kartlegging og vurdering av eksponering for kjemikalier på arbeidsplassen
-
Høringsnotat – Høring om endringer i arbeidsmiljøloven og forskrift om utførelse av arbeid for å tydeliggjøre regelverket om psykososialt arbeidsmiljø
Bakgrunn og utfordringer 3. Gjeldende rett 4. Overordnede vurderinger 5. Forslag til endringer i arbeidsmiljøloven ... krav til psykososialt arbeidsmiljø 7. Økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene 8. Forslag
-
Forskrift om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning
om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning Forskrift om arbeid i arbeidsgivers hjem og husholdning ... husholdning Arbeids- og inkluderingsdepartementet 2022-06-07 14:35 lov/2005-06-17-62/§1-5, Hjemmel: Fastsatt av
-
Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet
For å forebygge smitte av koronavirus (covid-19) er det viktig at arbeidsgivere gjennomfører en risikovurdering ... Det er særlig viktig på arbeidsplasser der man er i kontakt med mange mennesker. Arbeidsgiver skal risikovurdere
Førebygg ulykker med rett bruk av personløftar
Nyhet
Dei siste åra har det blitt vanlegare å bruke personløftar (lift) til arbeid i høgda. Men det er risikofylt arbeid, og årleg får Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldingar etter bruk av slike liftar. Ulykkene er ofte svært alvorlege, og nokre gonger også med dødeleg utfall.
Publisert 16.04.2024
Lesetid: 3 min
Arbeidsulykker i industrien: skjer ofte under vedlikehold
Nyhet
Hvert år skjer det over 2400 arbeidsulykker i industrien. I en ny rapport har Arbeidstilsynet for første gang gått gjennom hvilke næringer som er mest utsatt, og hvilke ulykker som skjer oftest.
Publisert 13.11.2024
Lesetid: 3 min
28 arbeidsskadedødsfall i 2020
Nyhet
Foreløpige tall fra Arbeidstilsynet viser 28 arbeidsskadedødsfall i det landbaserte arbeidslivet i 2020, fordelt på 27 ulykker. Til tross for et annerledes år, der koronapandemien har preget arbeidslivet i stor grad, holder antall arbeidsskadedødsfall seg på samme nivå som vi har sett de senere årene.
Publisert 04.02.2021
Lesetid: 5 min
Mange arbeidsskadedødsfall i bygg og anlegg
Nyhet
Etter historisk få arbeidsskadedødsfall i 2018, var det i 2019 en økning i arbeidsrelaterte dødsfall innen bygge- og anleggsnæringen. I en fersk rapport trekkes farlige handlinger, mangler ved operativ ledelse og manglende risikostyring frem som de hyppigste årsakene til arbeidsulykker i bygg og anlegg.
Publisert 05.11.2020
Lesetid: 4 min
31 personer døde på jobb i 2021
Nyhet
30 menn og én kvinne omkom på jobb i fjor. – Antall arbeidsskadedødsfall de siste fem årene har vært på et historisk lavt nivå, men nå ser vi dessverre en tendens til at det øker igjen, sier direktør i Arbeidstilsynet, Trude Vollheim.
Publisert 03.02.2022
Lesetid: 6 min