-
Rutiner for håndtering av nanomaterialer
Nanomaterialer skal oppbevares forsvarlig. Det er viktig å ha gode rutiner for lagring, transport, rengjøring, vedlikehold ... transport, rengjøring, vedlikehold og ved håndtering av søl og avfall.
-
Ensilasje
Ved ensilasje kan arbeidstaker bli eksponert for helseskadelige kjemikalier. Arbeidsgiver må ... sitt ensilasjeanlegg og iverksette tiltak for å hindre helseskadelig eksponering og eksplosjonsfare.
-
Psykososialt arbeidsmiljø
Dårlig psykososialt ... arbeidsmiljø kan føre til alvorlige helsemessige og sosiale konsekvenser. Psykososiale arbeidsbetingelser ... konsekvens av hvordan arbeidet er organisert, ledet og tilrettelagt.
-
Forhåndssamtykke ved arbeid av barn og unge
Barn under 15 år eller barn i skolepliktig alder skal som hovedregel ikke utføre arbeid. Med forhåndssamtykke
-
Grunnlagsdokumenter for grenseverdier for kjemikalier
Det er grenser for hvor stor påvirkningen av kjemikalier på arbeidsplassen kan være. ... Bakgrunn for fastsatte grenseverdier er beskrevet i grunnlagsdokumentene.
-
Privatpersoner kan ha arbeidsgiveransvar
Privatpersoner kan få arbeidsgiveransvar når de engasjerer personer uten ansettelsesforhold eller enkeltmannsforetak ... ansettelsesforhold eller enkeltmannsforetak til å utføre arbeid i sin tjeneste.
-
Utsendte arbeidstakere på arbeidsoppdrag i Norge
De som sendes til Norge for å utføre et arbeidsoppdrag har i hovedsak like rettigheter ... sendes til Norge for å utføre et arbeidsoppdrag har i hovedsak like rettigheter som norske arbeidstakere
-
Tillitsvalgt
En tillitsvalgt er gjerne valgt av medlemmer i en større eller mindre fagforening for å være ansattgruppens
-
Sjekkliste for arbeid ved dataskjerm
Sjekkliste for å tilpasse arbeidsutstyr og arbeidsoppgaver for å unngå overbelastning. ... Sjekkliste for å tilpasse arbeidsutstyr og arbeidsoppgaver for å unngå overbelastning.
-
Forslag til endringer i internkontrollforskriften
Høring om endringer i internkontrollforskriftens virkeområde og i kravet om samordning. Høringsfristen ... 20. november 2020. Arbeidstilsynet har sammen med Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Direktoratet
-
Krav til fysisk arbeidsmiljø i omsorgsboliger og sykehjem
I pleie- og omsorgsarbeid viser det seg ofte at det er beregnet for liten plass til gode arbeidsstillinger ... allerede når et bygg planlegges. Uheldige arbeidsstillinger er ikke uvanlig ved pleie av personer i seng, ved
-
Generelle krav til opplæring
opplæringen, øvelsen og instruksjonen de trenger for å utføre arbeidet på en sikker måte og for å kunne mestre ... arbeidsplassen, samt spesifikke krav til opplæring for å utføre enkelte typer arbeidsoppgaver og til bruk av
-
Endringsoppsigelse
Ved endringsoppsigelse sies en eksisterende arbeidsavtale opp og erstattes med en ny ... eksisterende arbeidsavtale opp og erstattes med en ny avtale. Arbeidsgiver må ha en saklig og begrunnet grunn for
-
Sertifiseringsordningen for arbeidsutstyr
Visse typer arbeidsutstyr og maskiner er underlagt krav om sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring
-
Slik gjør du: Kartlegging og vurdering av eksponering for kjemikalier
En guide til hvordan man gjør en kartlegging og vurdering av eksponering for kjemikalier på arbeidsplassen
-
Planlegging og utføring av målinger
Beskrivelse av hvordan planlegging og gjennomføring av målinger av kjemisk eksponering hos arbeidstakere
-
MRSA i arbeidslivet
Sykehus og sykeheim skal hindre at tilsette med MRSA-smitte kan smitte pasientar.
-
Norsk industris høringssvar på forslag til endringar i REACH-forskrifta og endring i vedlegg 1 i forskrift om tiltaks- og grenseverdier
ber om innspill på hvordan Forskrift om tiltaks- og grenseverdier skal endres, for å unngå dobbeltregulering ... DNEL-verdi(er), bør det også fremkomme informasjon i Forskrift om tiltaks- og grenseverdier om at stoffet nå reguleres
-
Bruk av personløfter (lift)
Lifter er tryggere enn for ... eksempel en stige. Likevel kan lifter gi utfordringer og risikoer.
-
Omstilling
Arbeidsgiver skal kartlegge konsekvenser ved omstilling. Ved omstilling stiller Arbeidsmiljøloven krav til informasjon, ... Arbeidsmiljøloven krav til informasjon, medvirkning og kompetanseutvikling.
Flere ulykker i bygg og anlegg skjer utenfor bygge- og anleggsplassen
Nyhet
Bygge- og anleggsvirksomhet er en av de mest ulykkesutsatte næringene i det norske arbeidslivet. En ny rapport viser at en vesentlig andel av dødsulykkene de seks siste årene, har skjedd utenfor selve bygge- og anleggsplassen.
Publisert 16.11.2023
Lesetid: 4 min
Førebygg ulykker med rett bruk av personløftar
Nyhet
Dei siste åra har det blitt vanlegare å bruke personløftar (lift) til arbeid i høgda. Men det er risikofylt arbeid, og årleg får Arbeidstilsynet 3 til 4 ulykkesmeldingar etter bruk av slike liftar. Ulykkene er ofte svært alvorlege, og nokre gonger også med dødeleg utfall.
Publisert 16.04.2024
Lesetid: 3 min
Hvert år dør åtte ansatte i bygg og anlegg – fallulykker går igjen som årsak
Nyhet
I gjennomsnitt har åtte personer omkommet per år i næringen bygge- og anleggsvirksomhet de siste ti årene. En analyse av 111 fallulykker viser at menn i alderen 55-67 år er mest utsatt for fallulykker på byggeplassen.
Publisert 03.11.2022
Lesetid: 4 min
28 arbeidsskadedødsfall i 2020
Nyhet
Foreløpige tall fra Arbeidstilsynet viser 28 arbeidsskadedødsfall i det landbaserte arbeidslivet i 2020, fordelt på 27 ulykker. Til tross for et annerledes år, der koronapandemien har preget arbeidslivet i stor grad, holder antall arbeidsskadedødsfall seg på samme nivå som vi har sett de senere årene.
Publisert 04.02.2021
Lesetid: 5 min
Hvordan jobber Arbeidstilsynet med arbeidsulykker?
Reportasje
Hvert år blir Arbeidstilsynet varslet om over 2000 arbeidsulykker i Norge. Men hva skjer egentlig etter at ulykkesmeldingen er mottatt, og hvordan jobber Arbeidstilsynet videre med ulykkesstatistikken?
Publisert 09.11.2023
Lesetid: 5 min