Arbeidsavtale

Alle arbeidstakere skal ha en skriftlig arbeidsavtale. Dette gjelder alle ansettelser, uansett om stillingen er fast eller midlertidig, og det er ingen unntak fra denne regelen. Det er arbeidsgiver sitt ansvar å utarbeide den skriftlige arbeidsavtalen.

En korrekt og tydelig arbeidsavtale (arbeidskontrakt) er viktig for å unngå konflikter om hvilke avtaler og vilkår som gjelder i jobben.

Arbeidstakere har rett til å få hjelp fra tillitsvalgt eller en annen arbeidstakerrepresentant ved både utarbeidelse og endringer i arbeidsavtalen.

Nye krav fra 1. juli 2024

1. juli 2024 kom det nye krav til hvilke opplysninger en arbeidsavtale skal inneholde. Endringene skal styrke arbeidstakernes trygghet og rettigheter gjennom å sikre tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår.

Bruk gjerne Arbeidstilsynets mal for en standard arbeidsavtale

Når må arbeidsavtalen være klar? 

Hva skal arbeidsavtalen inneholde? 

Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold som er av vesentlig betydning i arbeidsforholdet. Fra 1. juli 2024 må avtalen minst inneholde disse opplysningene:

Se minimumskravene til innholdet i den skriftlige avtalen i arbeidsmiljøloven § 14-6

Arbeidsavtalen må oppfylle lovkravene

Det er ikke anledning til å avtale seg bort fra loven. Avtalen kan for eksempel ikke inneholde kortere oppsigelsestid enn det arbeidsmiljøloven tillater.

Dersom en arbeidsavtale inneholder opplysninger og forhold som er i strid med reglene i arbeidsmiljøloven eller -forskriftene, vil ikke avtalen være gyldig på disse områdene. Dette gjelder selv om den er underskrevet av både arbeidsgiver og arbeidstaker. De andre områdene i avtalen vil likevel være gyldig. 

Dersom det er avvik mellom avtalen og minstekravene i loven, er det loven som gjelder.

Arbeidsavtalen skal være skriftlig

Det er arbeidsgiver som skal lage utkast til en skriftlig arbeidsavtale. Ifølge avtaleloven er en muntlig avtale like gyldig som en skriftlig. Men en muntlig avtale kan bli et problem dersom det oppstår uenighet om hva som faktisk ble avtalt og om det i det hele tatt ble avtalt noe.

Arbeidsavtalen bør signeres av både arbeidsgiver og arbeidstaker. Signering viser at partene er enige om det som står i avtalen. Vi anbefaler derfor at begge parter setter initialene sine på alle sidene i arbeidsavtalen. Det bekrefter at partene er enige om innholdet på hver side.

En usignert arbeidsavtale er ikke automatisk ugyldig.

Se krav om skriftlig arbeidsavtale i arbeidsmiljøloven § 14-5

Hva kan Arbeidstilsynet gjøre? 

Arbeidstilsynet kan ikke bistå med spesifikke arbeidsavtaler. Hvis du trenger hjelp til å vurdere det konkrete innholdet i arbeidsavtalen, må du søke hjelp fra en fagforening eller en advokat.

Arbeidstilsynet kan veilede både arbeidsgivere og arbeidstakere om de generelle kravene til hva en arbeidsavtale minst skal inneholde. Hvis disse kravene ikke er oppfylt, kan Arbeidstilsynet gi pålegg om at det må utformes en arbeidsavtale i tråd med kravene i loven.

Privatrettslige forhold i en arbeidsavtale faller normalt utenfor Arbeidstilsynets myndighetsområde. At et forhold er privatrettslig, betyr i denne sammenhengen at det er en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og at en eventuell tvist må avgjøres i de alminnelige domstolene.