Dobbelt gull til kampanje fra Arbeidstilsynet

Publisert 10.12.2020 - Lesetid: 3 min

Vår pågående kampanje «Know your rights» fikk sist helg to gull da den internasjonale konkurransen «Content Marketing Awards» gikk av stabelen i London. I løpet av kampanjens første måned besøkte om lag 30 000 kampanjesiden, noe som utgjør halvparten av målgruppa.

Bilde av en mann med to telefoner til øret

DOBBELT OPP: Scene fra den prisvinnende kampanjefilmen med et tydelig budskap om at "Du kan ha krav på dobbelt så mye".

- Kampanjen ble lansert i september i år og varer fram til neste høst. Vi ønsker å nå ut med lettfattet informasjon om rettigheter og plikter til utenlandske arbeidstakere i Norge. Dette er arbeidstakere vi møter på tilsyn, og hvor vi ser at det skjer brudd på arbeidsmiljølovgivningen, sier Pål Lund. Han er koordinator for internasjonalt samarbeid mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet i Arbeidstilsynet.

Kampanjen, som har vært under planlegging siden 2017, er finansiert med EØS-midler og gjennomføres i samarbeid med arbeidstilsynene i Estland, Litauen, Bulgaria og Romania. Målsettingen med kampanjen er å gi relevant og enkel informasjon til utenlandske arbeidstakere om rettigheter på målgruppenes eget språk. 

Vi når mange utenlandske arbeidstakere

Kampanjen inneholder en hovedfilm fra arbeidsmiljøer i bygg- og anleggsbransjen, industri og utelivsbransjen, som viser videre til vår kampanjenettside, www.knowyourrights.no

Den prisvinnende filmen har et positivt budskap om at arbeidstakeren må sjekke lønna si når de jobber i Norge. De kan ha krav på dobbelt så mye lønn. – Dette fordi vi erfarer at utenlandske arbeidstakere ofte ikke får utbetalt det de har krav på når de jobber i bransjer med minstelønn i Norge, sier Lund. For å nå fram til målgruppen er sosiale medier som Facebook, Youtube og nettaviser i de aktuelle landene viktige kanaler.

I løpet av kampanjens første fase traff vi nesten 80 000 unike personer gjennom annonser i ulike medier. Dette er flere enn de 60 000 arbeidstakerne fra samarbeidslandene som jobber i Norge, og som utgjør hovedmålgruppa vår. I løpet av denne perioden besøkte om lag 30 000 kampanjesiden.

Samarbeid med flere

Arbeidstilsynet har siden 2017 etablert samarbeidsavtaler med arbeidstilsynene i Bulgaria, Estland, Litauen, Latvia, Polen og Romania. – Dette er et positivt og godt samarbeid der vi samarbeider om tilsyn, deler god praksis fra tilsynene og bidrar med god og relevant informasjon til arbeidsgivere og arbeidstakere i samarbeidslandene, understreker Lund.

– I kampanjen har vi fått bistand fra FAFO. De har kartlagt målgruppene og gitt oss gode råd, forteller Lund. Geelmuyden Kiese har bistått med utforming og annonsering i sosiale media. Det var også de som meldte vår kampanje opp til vurdering i konkurransen. 

– Vi har også hatt masse god bistand internt, sier Lund. Vi hadde ikke klart dette uten å bruke den erfaringen og gode kompetansen vi har bygget opp internt i møte med målgruppene. Vi har også fått på plass et moderatorkorps, fra oss og arbeidstilsynene i samarbeidslandene, som svarer ut kommentarer på ulike språk i forbindelse med annonseringen i sosiale medier.

 Framover er planene å knytte kampanjen opp mot flere av bransjeprogrammene Arbeidstilsynet deltar i.  Det gjelder bransjene renhold og uteliv. – Vi skal også evaluere kampanjen, både kvantitativt, men også kvalitativt. Det for å se hva som er bra og hvordan vi kan bli enda bedre til å nå fram med viktig og relevant informasjon til utenlandske arbeidstakere, sier Lund.

Relaterte artikler

Pål Lund
Spesialrådgiver, arbeidslivskriminalitet
47605121
pal.​lund@​arbeidstilsynet.​no